Forum

Stress og stauder fra farmors have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Sundahl, 16. marts 2008 kl. 7.46

Jeg er på mit arbejde ved at anlægge 4 højbede på hver ca. 3 m2, som skal udstråle harmoni og mindelser fra engang.

Højbedene ligger i en etableret kantinehave, og der mangler ikke forslag fra kolleger til, hvordan de skal tilplantes.

Jeg har besøgt Alnarp ved Malmø, og jeg ved at Aboretet i Hørsholm er i gang med en terapihave. Det er min udfordring at få essensen klemt ind i disse højbedene.

Jeg søger lidt inspiration, og modtager gerne forslag til nemme staudesammensætninger, der er kønne det meste af året.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 8. april 2008 kl. 15.44

En terapihave skal også indeholde dufte, og noget man kan spise af.

Mynte er god til duften og kan også spises.

farverne i en terapihave skal give ro, derfor kan det være en fordel at inddele det i farveområder.

Men at give forslag til deciderede staudebede, er lidt vanskeligere, da der jo er så mange man kan vælge imellem. Man skal jo også overveje hvor stort et arbejde man vil lægge i at vedligeholde dem. Halvdelen af afstresningen ligger jo i den proces, synes jeg ;D

Hilsen Helle-Sofie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2008 kl. 17.35

Hej Karen Sundahl.

Er du opmærksom på, at der som en del af PØ's årsmøde i Hørsholm er to timer med Tanja Maale, landskabsarkitekt og tilknyttet Nacadia's terapihave (under realisering)?

Måske kan du få lejlighed til at tale lidt med hende, hvis du kan deltage i årsmødet?

Hvis ikke det er en mulighed kan der måske hentes viden i Den Økologiske have i Odder?

Eller måske er det muligt at få din arbejdsplads til at sponsere nogle få timers konsulentbistand fra en landskabsarkitekt?

Hvor er det dejligt at vide, at nogen tager de spændende ideer op – også selv om dine muligheder ligger på nogle få kvadratmeter og derfor ikke kan gøre det ud for rammen omkring de arbejds- og livsprocesser, som er selve kernen i terapihavekonceptet.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Stress og stauder fra farmors have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stress og stauder fra farmors have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider