Forum

Et træ til staudebedet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane K., 17. marts 2008 kl. 13.10

Jeg har besluttet mig for at plante et træ i min forhave – mere præcist i sydhjørnet af haven, som samtidig er hjørnet af et stort staudebed.

Men jeg finder det noget uoverskueligt at begynde min søgning – kan I hjælpe med forslag til hvilket træ?

Der er ingen træer i forhaven i dag, men græsplæne, staudebed, terrasse og en stor rosenbusk ved indkørslen.

Jeg forestiller mig et træ med en ikke alt for omfangsrig krone – måske en nærmest slank krone og stammet op, så der under træet kan være bregner og hostaer etc.

Bedste hilsner jane kofod

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 17. marts 2008 kl. 17.37

Til Jane Kofod.

Jeg mener at kunne anbefale dig et træ til dine ønsker, velvidende, at der er mange gode løsninger og muligheder!

Her anbefaler dig følgende træer:
Prunus subhirotae ''Hally Jolivette'' – et prydkirsebærtræ med fin spinkel vækst.

eller
Malus, paradisæble '' Braendkjaer'', prydæbletræ med fine ret små mørkrøde "æbler" (der findes mange andre gode sorter af paradisæbler)
eller
Amelancier, Bærmispel ''Laevis'' med masser af hvid-rosa blomster i foråret
eller
Sorbus, Røn ''vilmorinii'', et let fint rønnebærtræ med fine høstfarver
eller måske følgende:
Hjortetakketræ / Sakhalinsk benved / et æbletræ ''Discovery'' / Pilebladet pære / prydpære.

Så der er mange gode muligheder.

Men prøv lige at læse lidt om de her nævnte, de har alle kvaliteter som nok kan være velegnet til dine planer / ønsker, hver på sin måde.

hilsen John.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. marts 2008 kl. 20.35

Jeg kan anbefale dig et opstammet Oktober kirsebær træ til dit staude bed. Det vil være havens pyd, hvor det med sine cremefarvede blomster, fra oktober til april, vil få forbi passerende til at stoppe op. Det er ca. 2–3 m. højt med luftig krone som nemt kan klippes til efter blomstring. Der er ingen kirsebær på. Det vil ikke skygge for dine stauder.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane K., 18. marts 2008 kl. 9.19

Tusind tak for spændende bud – dejligt at have noget at arbejde ud fra.

/jane

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 19. marts 2008 kl. 10.02

Jeg vil klart anbefale HJERTETRÆ, der er et usædvanligt elegant og smukt træ.

Nyt svar til emnet »Et træ til staudebedet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Et træ til staudebedet

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider