Forum

Bundække under frugttræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 26. marts 2008 kl. 22.16

Nor-øst for mit hus, har jeg 5, ca. 20 år gamle frugt-træer (æble, pære og blomme). Jeg vil gerne have noget bunddække under træerne, som erstatning for det eksisterende græs, som er besværligt at klippe, da træerne er ret lavstammede. Jeg har tidligere bl.a. overvejet kærmindesøster, men gik bort fra tanken igen, da jeg ikke er sikker på, at den kan klare at blive trampet rundt i, når frugten skal plukkes. Nu går jeg og overvejer, om skovmærke kan være en løsning. Vi har lerjord på grunden, og jeg ved ikke om skovmærke kan trives i sådan en tung jord, hvor vandet har svært ved at trække væk i den våde sæson.

Jeg håber, jeg kan få nogle gode forslag til et velegnet bunddække.

Mange hilsener
charlotte

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie-Louise Veber Paustian, 27. marts 2008 kl. 8.12

Storkenæb – Geranium macrorrhizum – tåler både skygge og tørke, så den vil kunne tåle placeringen under større træer. Og den skal også nok kunne tåle at blive betrådt ved plukketid. Den breder sig ret hurtigt, men er overhovedet ikke svær at styre! Den får i øvrigt høstfarver og beholder en del af sit løv om vinteren. Der er forskellige rosa, rødviolette og hvide blomster at vælge imellem, så hvis du blander dem lidt, kan det næsten ligne en lille skovbund. Suppler evt. med lidt forårsløg som vibeæg, dorthealiljer og tulipaner (det nytter ikke med de helt lave løgplanter, da storkenæbsbladene jo vil dække).

Rigtig god fornøjelse

Marie-Louise Veber Paustian / MP Havedesign
www.mphavedesign.dk

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. marts 2008 kl. 9.34

Hej Charlotte
Pachysandra terminalis Green Carpet er rigtig velegnet til dette formål, den tåler det hele og breder sig lidt, så du får det hele lukket og stadig til at styre.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 27. marts 2008 kl. 20.31

Mange tak for de gode forslag. Jeg ved dog ikke, om vinterglans kan klare sig på den tunge lerjord, som jeg har på hele grunden. Jeg har tænkt på at fræse jorden under træerne, og blande noget grus og godt kompost i for at forbedre jorden, men jeg er blevet advaret mod at bearbejde jorden for meget, da frugttræerne åbenbart har rødder tæt på jordoverfladen.

Jeg er nok også mest til storkerod, og det lidt romantiske udtryk, men kan de helt holde det første ukrudt væk, før de nye blade bryder frem. Hvor tæt skal planterne, i så fald, sættes for at holde ukrudtet væk?

Mange hilsener
charlotte

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie-Louise Veber Paustian, 28. marts 2008 kl. 10.39

Du undgår ikke helt ukrudtet, men du kan begrænse lugearbejdet til 2 gange om året – midt på foråret,når det hele er nyspiret og så en gang senere på sæsonen. De første to år måske endnu en gang, da stauderne lige skal vokse til og sammen.

Storkenæb Geranium macrorrhizum skal sættes med 6–8 planter pr. kvm. Og der bliver ikke meget ukrudt at fjerne mellem dem.

Selvfølgelig forudsættes det, at du på forhånd har renset jorden grundigt for ukrudt, så vent lige en måneds tid med at plante, for så har sidste års ukrudtsfrø nået at spire.

Plant generelt stauder i grupper, dvs. således at de efter et-to års tilvækst er vokset sammen og derved fremstår som ''flader'' i stedet for skiftevis ''en-af-hver''. Det bliver alt for rodet at se på.

Du skal ikke fræse jorden under frugttræer!

Hvis ikke enbeplantning skal koste ''en herregård'', kan du jo spørge dig lidt for, om der er nogen, der alligevel skal til at dele/tynde ud i sine stauder og så få dem til en meget favorabel pris.

Vi har selv jævnligt ''for mange'' stauder.

God fornøjelse
Marie-Louise Veber Paustian

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 28. marts 2008 kl. 18.53

Kærmindesøster er en ideel plante under træet.

Den kan tåle det hele, breder sig og dækker det hele til. Den har det også fortrindeligt i lerjord. Også kan den tåle at blive flyttet i tide og utide.

Jeg har så mange at jeg er begyndt at smide dem uden for haven. på den anden side af ligusteren. Smider bare en klump og de kommer som om de aldrig har været andre steder.

Hilsen Helle-Sofie

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 30. marts 2008 kl. 20.51

Jeg kan stadig ikke finde ud af, hvordan jeg fjerner græsset. Skal jeg lægge ukrudtsdug ud, og plante småplanterne deri, vil det kræve et brunt jorddække i et år, eller hvordan fjerner jeg græsset, uden brug af gift?

Mange hilsener
Charlotte

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie-Louise Veber Paustian, 31. marts 2008 kl. 8.59

Græsset skal du grave af! Alternativt kan du dække det over, indtil det går ud. Jeg ville vælge første løsning, og derefter blande lidt kompost i jorden, inden den plantes til. Ja, – det kan være lidt af et hestearbejde, men hvis man stikke græsset af i baner, kan man tage det af ved at én person holder i banen, mens en anden graver/hugger ind under. Det kan gå i et rimeligt tempo.

God arbejdslyst

Marie-Louise Veber Paustian

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 31. marts 2008 kl. 14.00

Puha, det lyder, som om jeg skal igang, før min lerjord bliver for tør, ellers er det vist nermest en umulig opgave.

Jeg vil gerne sige tak til alle for gode ideer, råd og vejledning. Jeg glæder mig meget til at få etableret bunddækket, og som en ekstra bonus har jeg nu fundet ud af, at Geranium Macrorrhizum dufter, når bladene berøres. Da mit syn ikke er for godt, lægger jeg stor vægt på, at hovedparten af planterne i min have dufter.

Mange hilsener
Charlotte

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Christoffersen, 2. april 2008 kl. 20.57

Hej Charlotte
Vi har også æbletræer,men som espaje,der har vi lagt flis under og kant fliser rundt om,det er nemt at holde.

God sommer.

Mange hilsner
L christoffersen

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 2. april 2008 kl. 21.59

Hej
Det lyder meget praktisk med flis, men jeg spekulerer på, om blommer evt. kan skades, når de falder ned på det – der kan måske være kanter og splinter, der ødelægger skindet på frugten. Hvis ikke, ser jeg for mig et bunddække bestående af flis under træerne, og i overgangen mellem flis og græs en bred kant af Geranium Macrorrhizum.

Kan man evt. lægge ukrudtsdug under flisen, så man ikke behøver de 10–15 cm flis, som man ellers siger er nødvendigt, for at holde ukrudtet væk?

Mange hilsener
Charlotte

Nyt svar til emnet »Bundække under frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bundække under frugttræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider