Forum

Hvad kan man plante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René Jørgensen, 4. april 2008 kl. 13.24

Hej Alle

Jeg har et kolonihavehus, og på 2 af siderne vil jeg opsætte rionet 3 x 2,5 m, så der kan gro et eller andet opad og se flot ud. Den ene side af huset ligger altid i skygger og den anden har sol hele formiddagen, så spørgsmålet er, hvad kan jeg plante der for at få noget smukt og levende at se på.

Det skal ikke kræve for meget pasning og samtidig tåle at overvintre og helst ikke noget med torne:-)
Forslag modtages med stort tak:-)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 4. april 2008 kl. 21.11

På solsiden: klatreroser, klematisser...ja hvad somhelst. Og gerne sammen!

På skyggesiden: Klatrehortensia stortrives i skyggen. Den behøver ikke opbinding, da den sætter "klæberødder" direkte på væggen, så rionettet kan spares.

Er dit hus et træhus, skal du nok tænke lidt over fremtidig træbeskyttelse. Klatreplanter er svære at male udenom!

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Jørgensen, 5. april 2008 kl. 8.47

Tak for svar, Skovmand.

Mit hus er netop et træhus og rionettet vil jeg opsætte 10cm fra muren, netop fordi jeg gerne vil kunne komme til med en malerrulle/pensel.

Jeg vil helst undgå at Klatrehortensia sætter sig fast på trævæggen som du fortæller, og rionet forhindrer vel næppe dette, har du et andet forslag jeg kan bruge på skyggesiden?

Solsiden's forslaget er godtaget og det vil jeg satse på:-)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 5. april 2008 kl. 13.22

Til René Jørgensen.

Det er da gode løsninger som Skovmanden kommer med, men:
der er altså tale om en kolonihave! – nå ja – i sådan en kolonihave er det da absolut ikke forbudt at have roser og klematis, men det kunne måske også være lidt mere kolonihave-agtigt? sådan noget spiseligt?

Sådan noget med surkirsebær (skyggemorel), Vinranker, og tornløs brombær? – der er mange andre fine muligheder i den spiselige / kolonihaveagtige afdeling!

Jeg mener bare – at det er lidt synd, at kolonihaver skal ligne / efterligne villa-haver.

Nå – smag og behag – en en kolonihave kan da meget fint rumme en slyngrose, sådan en "bedstemor" rose – det er da charme, men ellers vil jeg da anbefale dig nogle spiselige planter. Og i bunden naturligvis rabarber, spansk kørvel m.fl. – en helt egen kolonihave-stemning! Mange muligheder –
hilsen Bjarne.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. april 2008 kl. 21.30

Når du skal opsætte rionet, hæng det så på kroge så det kan løftes af og lægges ned med planten på, når du skal male træværk.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Jørgensen, 5. april 2008 kl. 22.37

Hej

Ja, det var måske en overvejelse værd dette med spiselige planter, måske en kombination, så tak for det forslag, Bjarne:-)

Det var netop min tanker, dette med at hænge rionettet på nogle kroge, og skal der males de lige – forsigtigt, naturligvis – til at lægge ned.

Tak for idéerne.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 6. april 2008 kl. 21.49

Hej Rene.

Du kunne jo også vælge en form for vin.Kan ikke lige huske hvad der hæfter/ ikke hæfter(rådhusvin / vildvin osv),men ihvertfald findes der adskellige slags som jo også har kanon farvespil i efteråret.Og bortset far lidt beskæring/trimning er det jo nemt at holde.

Venlig hilsen sanne

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Jørgensen, 7. april 2008 kl. 15.42

Hej Alle

Tak for alle forslag og bidrag, jeg kan forstå der er massevis af gode idéer, også spiselige, og nogen med vin. Nu skal jeg bare træffe en beslutning:-)

Mvh. René

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nancy Ann Bach, 8. april 2008 kl. 11.03

Jeg har en have (meget lille, må man sige) hvor jorden er lerede, sumpede & solrige. kan man anbefale noget ting at kan gro/vokse i denne type miljø, uden at jeg skal fortage meget arbejde? det er i forvejen grasplæne at vokser fint.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2008 kl. 17.21

Hej Nancy

Du er den, som kender din have og dens omgivelser bedst – så jeg vil foreslå, at du tar et smut på biblioteket og låner Jane Schull's bog "Hvilken plante hvor". I den er der mange forslag og en klar inddeling af, hvilke planter, der vokser på lerjord, hvilke der kan lide sol og fugt osv.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvad kan man plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad kan man plante?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider