Skrevet af: Mia Sørensen, 7. april 2008 kl. 16.00
Er der nogen der ved hvorfor det er umuligt at opdrive en rigtig rød bourgonvilla herhjemme i Danmark?
Jeg har forsøgt mange steder – både planteskoler og blomsterhandlere, men det virker umuligt!
Jeg har set dem flere steder i Spanien, så jeg ved de findes...
Skrevet af: Mogens; E., 7. april 2008 kl. 23.10
Giv tid... de kommer som regel i handlen om sommeren. Har selv haft en stor og flot af de røde i krukke gennem flere år. Den blev klippet kraftigt ned hvert år, men for pokker hvor de stikker, men smukke er de.
Skrevet af: Preben, 8. juni 2008 kl. 20.45
Jeg har en rød bourgonvilla, som blomstrer (og stikker) ganske kraftigt, men med årene er den nærmest er blevet lyserød i farverne. Den står i en varm udestue med direkte sol, som svarer til lys og temperaturforhold i Spanien og Grækenland, men lige meget hjælper det.
Er der nogen der ved, hvordan man får den mørkerøde farve tilbage?
Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2008 kl. 22.33
Hvis den står i udestue også om sommeren, kunne det tænkes, at den ville blive mørkere hvis den kom ud i solen, lidt mere sollys for hver dag, (du bliver også mørkere udenfor, ho- ho)
Skrevet af: Linda Raavig Jensen, 8. september 2008 kl. 9.08
Vi har en rød bourgonvilla i en krukke i haven!
Det er første år vi har den, og den har været fantastisk flot hele sommeren. Nu vil vi jo meget gerne have at den kan overvintre! Hvor skal jeg gør af den, og hvornår, for at den kan overleve?
Skrevet af: Mogens; E., 8. september 2008 kl. 20.52
Til Linda. oppe i søgefeltet til hø. her på siden, skriver du : dyrkningsmetoder. lidt nede på siden finder du Bourgunvilla og så afsnit 6.
Ja det er lidt kringlet, men ordet bourgonvilla er åbenbart ikke opdateret endnu af redaktionen.
Skrevet af: Merete Vinje, 9. september 2008 kl. 9.44
Planten er, så vidt jeg ved, opkaldt efter en fransk officer, og derfor kan stavningen af navnet drille lidt. Det staves efter min bedste overbevisning Bougainvilla – eller på dansk: Trillingeranke.
Skrevet af: Hans, 9. september 2008 kl. 19.32
Ingen af de 3 stavemåder kommer desværre frem på søgetavlen.
Skrevet af: Gitte, 16. januar 2009 kl. 9.12
Min bourgonvilla vil ikke blomstre. Den står indenfor i udestuen om vinteren og ude på et solrigt sted med læ om sommeren.
Den vokser sig større og større trods min beskæring og ser generelt sund ud – dog uden blomster.
Hvad gør jeg galt?
Skrevet af: Svend Høst, 16. januar 2009 kl. 9.55
Jeg behandler min BV på samme måde som du gør, bortset fra beskæring som jeg aldrig har gjordt, og min blomster hele sommeren. De er meget let at stiklinge formere og hver sommer tager jeg 3–4 stiklinger som hurtigt sætter rødder.
Sidst i November tager jeg en ind i et sydvendt vindue og den står flot nu med 3 blomster.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Gitte, 21. januar 2009 kl. 8.19
Er der andre der har gode råd omkring bourgonvilla? Hvordan man gøder, beskærer og ikke mindst får den til at blomstre?
Alle råd er meget velkomne.
Mvh
Gitte
Skrevet af: Mogens; E., 21. januar 2009 kl. 20.18
Hej Gitte.
Det lyder som om at du beskærer for kraftigt siden den ikke blomstre.
Hvis du absolut skal beskære, så fjern kun få grene da den
blomstre på dette års skud til næste år. På Tenerife bliver de savet
ned med motorsaven når de er blevet for store, men så er der heller ikke blomster året efter, den højeste jeg har set der, var nok omkring 8 m. høj.
Min egen plante får kun lidt flydende gødning et par gange om sommeren, beskæres kun sparsomt og vandes kun når bladene hænger lidt.
Det er en smuk og sejlivet plante som stikker.
Skrevet af: Mogens; E., 21. januar 2009 kl. 20.34
Gitte.
Lige et par ting til. Du må kun beskære om vinteren inden den begynder at
live op, og så trives den bedst med lidt ler i jorden.
Skrevet af: Carl Cramer, 22. marts 2009 kl. 12.08
Min BV står i en 18 x 17 cm potte. Vandet løber lige igénnem nu, så den må ha'' ny eller mere jord og en større potte, måske. Hvilken jord skal jeg gi'' den, lerjord eller alm. pottejord eller sandet jord. Blomsten var lilla ved køb i 2007, blomstrede ikke sidste år, 2008, p.gr.af afkklippede stilke, men vil den forblive lilla, når eller hvis den blomstrer igen?
Er der nogen, der kan hjælpe?
Skrevet af: Mogens; E., 22. marts 2009 kl. 20.10
Hej Carl.
Tag planten op af potten og fjern så meget som muligt af den gamle jord uden at beskadige for mange rødder. Sæt planten i en spand vand så rødderne er dækket. Plant den derefter i alm. havejord med ler, i en potte på mindst 25 cm. hvorefter den gennemvandes godt så rødderne får jordkontakt. Spar på vandingen indtil de nye skud er godt igang. Står de indendørs hele året vil den røde og lilla blomster blive meget lyse i farven. Din plante har haft trange kår, med for let jord og for lille potte. Sæt den udenfor i let skygge til sommer, så skal du bare se farver.
Skrevet af: Carl Cramer, 23. marts 2009 kl. 23.01
Hej Mogens
Rigtig mange tak for dine råd, som jeg vil følge omhyggeligt.
Venlig hilsen
carl cramer
Skrevet af: Carl Cramer, 23. marts 2009 kl. 23.01
Hej Mogens
Rigtig mange tak for dine råd, som jeg vil følge omhyggeligt.
Venlig hilsen
carl cramer
Skrevet af: Majken Millard, 2. maj 2009 kl. 21.45
Jeg har lige købt 2 opstammet bourgonvillaer i lilla. jeg har dem i drivhuset, og det var meningen at de skulle gro sammen med vores vinranke.
Lige nu er de kugleformet, men hvis jeg lader dem være vil de så ikke få lange skud?
Når det bliver koldt kan jeg så godt klippe den ned og tage den ind?
Jeg har plantet den i pottemuld, er det rigtigt gjort?
Skrevet af: Mogens; E., 2. maj 2009 kl. 22.15
Hej Majken.
Se indlæg nr. 11 + 12. og så får den flottere farver på friland i halvskygge.
Skrevet af: Majken Millard, 3. maj 2009 kl. 19.23
Hej igen.
Er det ikke for koldt at stille dem udenfor nu?
Skrevet af: Majken Millard, 3. maj 2009 kl. 19.23
Hej igen.
Er det ikke for koldt at stille dem udenfor nu?
Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2009 kl. 21.40
Jo, vent mindst 3 uger.
Skrevet af: Gitte, 4. maj 2009 kl. 8.17
Hej Mogens
Jeg har fulgt dine råd om at skifte jord på min bourgonvilla, til en mere leragtig havejord. Nu ser jeg starten af blomster for første gang i 2 år.
Mange tak for dit gode råd.
Gitte
Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2009 kl. 9.12
Hej Gitte.
Rart at kunne hjælpe i så vigtig en sag. Uden blomster er der ikke meget skønhed ved planten, så stikker den bare. Jeg håber den bliver flot.
Skrevet af: Mads, 6. maj 2009 kl. 10.06
Jeg har beskåret min 1 meter høje bourgonvilla en smule for en uges tid siden. Jeg ved godt at det ville have været bedst i vinters, men der var nogle meget lange stikkende grene som bare skulle af. Problemet er, at den nu "bløder" hele tiden, den stakkel. Der løber væske ud af de beskårne grene. Er det er stort problem? Og i så fald, hvad skel jeg gøre for at stoppe "blødningen".
Desuden har jeg haft den ude på altanen allerede, og dér tabte den alle blade.
Nu har jeg taget den ind igen, og der er allerede masser af blade efter bare et par uger. Hvor varmt skal der være før man må tage den ud, og hvornår skal man sætte den ind igen?
Hilsen en bourgonvilla begynder
Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2009 kl. 22.38
Hej Mads.
Stakkels plante, først skær du mange af de nye blomsterknopper af så den forbløder, så får den et kuldechok og så ind i varmen igen. Det er da godt at den klarede det. Sæt den langsomt ud i beg.af juni og ind midt i sep. og så kan den godt lide skygge midt på dagen.
Skrevet af: Majken Millard, 8. maj 2009 kl. 10.05
Kan jeg købe en leragtig jord eller kan jeg tage jorden ude fra haven. Hvad gør jeg?
Skrevet af: Mogens; E., 8. maj 2009 kl. 18.47
Hej Majken.
Hvis det er til en Bouganvila, tror jeg at du kan købe lidt ler i en blomsterforretning, de bruger det til at arangere grene i. Det smuldre du så i noget god havejord. Omkring en fjerdedel ler. Hvis du har en lerholdig jord i haven så bare brug det.
Skrevet af: Gitte Ottosen, 1. juni 2009 kl. 14.31
Hej
Jeg fik en Bourganvilla af min søn til mors dag, en meget smuk lilla opstammet. Men desværre fik jeg den nok sat ud for tidligt for den blade har fået gule pletter/kanter og blomsterne er halv visne...kan jeg redde den endnu? jeg har haft den inde de sidste 2 uger men har lige i denne weekend sat den ud igen. Står op af en væg på en sydvendt terasse.
Håber jeg kan redde den, for det var et meget smukt træ/plante for en måned siden :-)
Skrevet af: Gulli Blæsbjerg, 27. august 2009 kl. 10.51
Hej!
Jeg er ude efter en røg og en orrange bourgonvilla, er der nogle der kan hjælpe mig. evt. mulighed for en stikling.
Jeg bor i Middelfart på Fyn.
M.V.H.
Gulli
akupunkt@live.dk
Skrevet af: Mogens; E., 27. august 2009 kl. 19.57
Hvis man holder ferie i Spanien eller Grækenland er det nemt at tage nogle stiklinger af de vilde Bourgonvilla som gror næsten over alt. Sidste feriedag tager man stiklingerne (ca. 15 cm. lange) som pakkes ind i vådt wc. papir og ned i en plasticpose. Hjemme igen fjernes alle bladene, undtagen et par i toppen, og sættes så ned i potter med alm. fugtig havejord med en plastic pose over, lav et par huller i posen så der bliver lidt gennemtræk. Kommer der mug på jorden drysses lidt sand på jorden. De fleste stiklinger vil slå rod.
Skrevet af: Lis P., 28. august 2009 kl. 6.33
Nem transport til stiklinger er en plastikflaske hvor man har skåret/klippet toppen af, (gem toppen den skal bruges når flasken er fylt med stiklinger),
Så finder man de stiklinger man skal have med hjem stopper dem ned i flasken sammen med lidt fugtigt papir, sætter det afskårne med proppen ned i flasken, så er stiklingerne opbevaret godt til man kommer hjem.
En anden måde er kartofler skær/del en kartoffel stik enderne af stiklingerne i den delte kartoffel, nem og hurtigt stop det hele i en plastikpose, stiklingerne holder sig fint til de kommer hjem.
Og der er altid et grønsagmarked syd på, så man behøver ikke slæbe kartofler med hjemmefra
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.