Skrevet af: Ryan Lundblad, 3. juni 2008 kl. 9.29
Hejsa.
Vi har lige overtaget et dejligt hus med stor have-men... da den ikke er blevet passet i et par års tid er der rigtigt mange steder der er kommet kristjørn op, og da vi har små børn er det jo ikke smart med alle de pigge... så hvordan kan man komme dem til livs...
Skrevet af: Lars Lyngsø, 3. juni 2008 kl. 12.49
Børnene eller planterne? :o)
Du kunne grave planterne op eller bare save alle grene af lige under jordoverfladen og dække roden til med jord igen. Og så græs til sidst.
Jeg synes nu ikke at kristtorn er et problem. Det er værre med brændnælder og tidsler.
Skrevet af: Ryan Lundblad, 3. juni 2008 kl. 16.40
Hehe. det var børnene jeg mente.
Aj spøg til side, det vil jeg prøve at gøre så, og så smide lidt jord over det, og brændenælder eller tidsler er der heldigvis ikke noget af... endnu.
Skrevet af: Mogens; E., 3. juni 2008 kl. 21.26
Hvis dine kristtjørn er under ½ m. høje vil jeg anbefale dig at tage handskerne på og trække dem op med roden, evt. løsn jorden lidt. Ellers kan de gro op igen fra roden.
Skrevet af: Ryan Lundblad, 4. juni 2008 kl. 8.51
Mange tak for de råd jeg har fået ;-)
Skrevet af: Annette Graae, 4. juni 2008 kl. 22.42
Så længe bladene er ganske nye, er de bløde og kan tages med de bare hænder. Så du kan i al fald holde planterne nede, ved relativt ofte at nippe nye blade af.
Når det er sagt, så har jeg i årevis prøvet på at aflive en fældet kæmpe. Projektet er stadig ikke lykkedes. (Min mand siger at det er charmerende at den kæmper videre. Det prøver jeg at smile ved, men jeg fortsætter aflivningsforsøgene)
Skrevet af: Ryan Lundblad, 5. juni 2008 kl. 8.05
Takker... og det med at aflive de meget store, kender jeg godt til, da jeg osse har en jeg har fældet nede ved jorden, men der kommer bare nye skud, så det eneste der nok er at gøre er at grave hele roden op... :-(...
Skrevet af: Lone Brems, 5. juni 2008 kl. 17.36
Hej Ryan Lundblad
Hvis det er FOR irriterende at skulle igang med spade og en gammel økse for at få roden op, ku du overveje at bestille en rodfræsning. Hvis det drejer sig om en enkelt stub / rod er udgiften nede omkring 1000 kr.
Men der er jo andre, billigere metoder:
Inviter et par venner, bryg et par kander kaffe og bag et hold kanelsnegle – så vil det sikkert lykkes at få "bæstet" ovenpå jorden i løbet af en eftermiddag! – for en flad 50'er...
:-) fra Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.