Forum

Hvilket træ er det?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 9. juni 2008 kl. 21.06

Jeg har et forholdsvist stort træ, som jeg ikke kender. Der er garanteret en herinde, som ved hvilken slags træ det er.

I vinters troede jeg det var et kirsebærtræ.

Men det blomstrede lidt før kirsebærrene og blomsertstandene var kuglerunde, nu er der kommet bær efter blomsterne.

Jeg husker ikke at der var bær på sidste år. Bærrene sidder også på deres stilke, som en kugle ud fra grenen. De er meget dekorative og sjove.

Hilsen Helle-Sofie

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 14. juni 2008 kl. 16.46

Nu må jeg vist hellere løfte tråde, hvis jeg skal have en chance for at få besvaret mit spørgsmål.

Helle-Sofie

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 15. august 2008 kl. 18.38

Jeg prøver lige igen igen.

I løbet af sommeren blev bærrene helt sorte, som solbær, ca. 6 stykker i en klase. Saften farvede meget kraftigt når man trykkede på bærrene. Jeg smagte på et, først var det meget sødt, men ret hurtigt blev det bittert og uspiseligt. Nu har fuglene spist rub og stub.

hilsen Helle-Sofie

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 15. august 2008 kl. 23.35

Hvordan ser bladene ud?.er som på laurbær?.

erik esb ø

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. august 2008 kl. 22.34

Det kan muligvis være Laurbær eller alm. Hyld, begge planter kan blive 8–10 m. høje. Men 6 stk. i klasen passer ikke, medmindre fuglene har været der og de kunne tælle til seks.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. august 2008 kl. 10.38

Mit bud, ud fra de oplysninger der er her, så tror jeg at der tale om en :

Almindelig Hæg (Prunus padus).

Er en stor, løvfældende busk eller et lille træ med en opret, oval vækstform. Stammen er kort, og der er mange hovedgrene, der er opstigende, og som konkurrerer om at være topskud. Barken er brun med lyse korkporer, senere bliver den gråsort og fint furet. Gammel stammebark kan blive opsprækkende i furer. Knopperne er spredte, spidse og brune. Der er ingen tydelige blomsterknopper. Bladene er elliptiske med savtakket rand. Oversiden er let rynket og mørkegrøn, mens undersiden er noget lysere. Høstfarverne spænder mellem gul og rød-orange. Planten blomstrer i maj kort efter løvspring. Blomsterne er samlet i oprette toppe, der sidder i bladhjørnerne. De enkelte blomster er hvide med en lidt tung, sød duft. Frugterne er sort-røde stenfrugter. Frøene spirer villigt.

Ikke-synlige træk
Rodnettet består af en dybtgående hovedrod og tæt forgrenede, vidt udbredte siderødder. Underbarken har en lugt, som nogle vil kalde stram, mens andre mener, den er marcipan-agtig. Blomsterne søges meget af bier på grund den tidlige blomstring og den righoldige nektarproduktion.

Størrelse
15 x 8 m (50 x 40 cm/år).

Hjemsted
Over hele det nordlige Europa (inklusive Danmark), danner Almindelig Hæg underskov og bryn i blandede løvskove på fugtig, humusrig bund, hvor der kan forekomme forårsoversvømmelse.

Anvendelse
Planten tåler beskæring godt. Den klarer sig både i sol og skygge samt frost, og den er velegnet til skovbryn, læ- og vildtplantninger.

Er det derimod tale om en stedsegrøn kirsebær er det muligvis en laurbær-kirsebær.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 18. august 2008 kl. 21.38

Tak for de gode forslag.

Det er helt sikkert ikke laubær-kirsebær og hyld.

Jeg måtte lige ind og se på blleder af Hæg, ud fra dem kan jeg se at det heller ikke er den. Blomsterne på mit træ sidder som i en kugle, med ca 6 blomster i klasen. De billeder af hæg jeg kunne se har aflange blomsterklaser.

Bladene er ca. 3cm lange og har en rund oval form med små "savtakker" i kanten. Grene og kviste er helt lige og bladene vokser hele vejen rundt.

Hilsen Helle-Sofie

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. august 2008 kl. 22.16

Det er godt nok spændende at følge med i, jeg har ingen forslag.udover at du prøver at lægge et billede et sted, så vi kan se træet,- ellers prøv på fugleognatur.dk

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 18. august 2008 kl. 22.26

Ja det bliver nok enden på det, problemet er først og fremmest at jeg ikke har digitalt kamera og jeg ved faktisk heller ikke hvordan jeg lægger billedet ud på nettet

Det næste problem er så at der pt. ikke er hverken blomst eller bær på træet. Men de kommer jo igen næste år, så kan jeg også nå at finde ud af hvordan det kommer på nettet.

Jeg har været rundt på nettet for at se om jeg kunne finde billeder, men endnu er det ikke lykkes mig at finde noget der minder om mit træ. Jeg prøver lige fugleognatur.

Tak for det.

Helle-Sofie

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. august 2008 kl. 21.02

Helle Sofie.det kan også være et udenlandsk træ som ikke er omtalt i vores træbøger. Du kan også prøve på Google : www.barney.dk han har mange spændende træer og planter.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 23. august 2008 kl. 15.17

Tak for jeres hjælp.

Jeg har endnu ikke fundet mit træ. Hverken i Wikipedia eller hos barney. Meget mærkeligt.

Når jeg finder løsningen, så skal jeg nok fortælle om det.

Helle-Sofie

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. august 2008 kl. 21.30

Hej Helle-Sofie
Hvis du gider,må du gerne sende en lille gren med lidt blade på,lagt imellem avispapir i en kuvert, og jeg vil prøve at hjælpe dig,hvis jeg kan.

Anne Marie
Morrevej 10
7500 Holstebro
http:/www.loenbaek.dk

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. august 2008 kl. 17.10

Det glæder mig meget, at der er så meget hjælp at finde herinde.

I dag har jeg haft besøg af en med digitalkamera, og jeg har fundet ud af at jeg kan logge mig ind som medlem i fugleognatur.dk hvor man kan lægge billeder ind.

anneMarie, jeg vil lige tænke over dit meget fine tilbud og se hvad det koster at sende en lille kvist. Dete r immervæk nemmere at se i virkeligheden. Har lige fundet ud af at jeg har et eksemplar mere, i min lille skov bag grunden, og der sidder stadig et enkelt bær. Ligner et kirsebær i solbærstørrelse, med en sten i.

Helle-Sofie

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. august 2008 kl. 17.52

Hej Helle

Mine andre bud er lige fra Røn til tjørn eller et paradisæble. Men det er nok bedst at du sender en gren til Anne marie

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. august 2008 kl. 21.48

Søren, det er definitivt ikke røn, tjørn eller paradisæble. Jeg har røn og har haft tjørn og paradisæbler er større og ligner så vidt jeg ved slet ikke de bær der er på træet.

Mit eget første bud var et kirsebærtræ, det blomstre på samme tid, og barken ligner et ungt kirsebærtræ. Men bladene lingner ikke, blomsterne sidder på en anden måde, bærene er mindre og smager bittert og grenene er mere lige. Så det bud er jeg gået bort fra.

Ellers tak for buddet.

Helle-Sofie

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. august 2008 kl. 23.41

Hej Helle-Sofie.

Det er lidt af en udfordring, du er kommet med. Der er nok ikke tvivl om at træet hører til Prunus familien, men denne familie er kæmpestor. De muligheder, jeg har kunne finde i det materiale, jeg har, omfatter 3 arter, når frugterne er sorte:
1. Weichsel Link: www.biopix.dk/Species.asp?Searchtext=Prunus%20mahaleb&Category=Planter

2. Yoshino-kirsebær Prunus+vedoensis
3. Higan kirsebær Prunus subhirtella
Det var, hvad jeg kunne finde i Træer i Danmark af Roger Phillips 1983.

Spændende at høre, hvad planteskolefolkene finder ud af.

Mvh. Hans

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 25. august 2008 kl. 19.12

Hej Hans

Du er en guttermand.

Du har fundet mit træ. Det link der føre hen til Weichsel (prunus mahaleb) viser hordan det ser ud. Blot kan man ikke se at der er en hel kugle af blomster og frugter, før bærrene falder ned eller bliver spist af fuglene.

Så kan "man" lige tænke over, hvad er det så der får dig til at sige, at der ikke er tvivl om at det er af prunus familien?

Med taknemlig hilsner
Helle-Sofie

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. august 2008 kl. 21.40

Det er hel sikkert fuglene som har "sået" dem. Jeg sad og tænke på en benved, men kunne ikke få det til at passe med de savtakkede blade.

Weihsel og Hæg ligner hinanden og er begge i kirsebær-familien (prunus-slægten). Men jeg mener at hæg er mere udbredt herhjemme.

Det eneste ulempe den har er at når den blomtre så lugter den af kattetis. Men det er en god bi-plante

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 25. august 2008 kl. 21.49

Hi hi, det har jeg slet ikke bemærket.

Gad vide om man kan brug bærrene, de kan ikke umiddelbart spises rå, da de hurtigt bliver bitre.

Jeg så på et kort at de mest vokser nord for København. Så det må have været fugle på træk, der har efterladt lidt til min have. GG
Jeg har utrolig mange forskellige fugle, så det lyder meget sandsynligt.

Helle-Sofie

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. august 2008 kl. 22.18

Hej Søren.

Jeg har begge hægarterne i vildtplantninger. Alm hæg, prunus padus, hører til den oprindelige danske fauna, hvor glanspladet hæg, prunus serotina, er indført. Alm hæg har den ulempe, at den sætter rodskud på samme måde som slåen. Serotinaen sætter ikke rodskud, men kan frøsprede helt vildt på den rigtige jordtype. Jeg mener, at serotinaen nu er med på listen over planter som er uønsket i det danske landskab, på linie med f. eks. Rosa Rugosa. De serotinaer, jeg har stående på let jord, blomstrer helt overdådigt lige efter løvspring, og får senere en masse sorte bær til glæde for fuglene. Hægbær er spiselige, og blev i forhistorisk tid brugt som "vildbær".

Mvh. Hans. 4400.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. august 2008 kl. 22.34

Hej Hans

Har man ikke brugt bærrene til at farve garn med
Her har man efterhånden brugt så meget. Jeg mener også at træet har været benyttet til møbler. Men jeg mener at i bogen "træer og buske i landskabet" står der mere om Hæg. her i Gladsaxe Kommune, nærmere bestemt i Bagsværd har vi en sort stående med nogle meget lange blomsterstande (ca 30 cm).Jeg ved ikke hvad denne sort hedder med er rigtig flot når den blomstre

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. august 2008 kl. 22.54

Hej Søren.

Alm hæg har blomsterne i hængene klaser og noget rynkede blade. Serotinaens blomster sidder på hver sin 2–3 cm lange stilk, som udgår fra bladhjørnerne og bladene er blanke.

Mvh. Hans. 4400.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. august 2008 kl. 8.37

Jeg har nu læst at Weihsel også bruges til at pode fuglekirsebær på, for at træerne ikke skal blive så høje.

Jeg vil tro at Weihsel også kan bruges til farvning, da saften fra bærrene farver utrolig meget.

Helle-Sofie

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn, 3. november 2009 kl. 10.30

Nu når vi er inde på emnet, hvilket træ er så det hårdeste i hele verden?

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. november 2009 kl. 15.55

Til Jørn.

Det er jerntræ (Lophira alata) – også kaldet Azobé – som vokser i Vestafrika. Træet bliver op til 50 meter højt. Veddet har en holdbarhed nogenlunde som egs. Det er meget anvendeligt som byggemateriale i havnebygning til moler og bolværk, og er den tungeste træsort. Derimod er det stort set uegnet som snedkermateriale fordi det slider for meget på save og stemmejern.

Nyt svar til emnet »Hvilket træ er det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilket træ er det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider