Forum

Erfaringer med Fasanbusk efterlyses

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Bjerg, 3. juli 2008 kl. 10.47

Jeg har fået en fasanbusk, Leyceseteria formosa, og har haft den i potte på terassen i tre år. Den er flot, den blomstrer villigt fra tidlig sommer til sent efterår og bierne er vilde med den. Jeg overvejer at plante den ud i haven. Men da jeg bor midt i naturen med skov på den ene side og marker på den anden, vil jeg gerne sikre mig, at den ikke hører til i kategorien "høj-invasive planter" a la bjørneklo, skvalderkål og den slags. Er der nogen, der har erfaring med fasanbusk?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 3. juli 2008 kl. 20.49

Vi plantede to fasanbuske sidste forår, og de er bestemt meget medgørlige! De har ikke bredt sig i omfang, hvis det er det du mener – så det tror jeg ikke du behøver være bange for.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 4. juli 2008 kl. 20.04

Hej Anne-marie...

har selv lysteria udplantet og har haft det i 4–5år den ernem men smider en masse frø som er til glæde for andre plante lovers.den løber ikke.den kan klippes i...klipper min ned hvert forår nårjeg kan se de nye skud da nogle grene vil gå ud men rolig den heler sig selv til riglighed.

hej fra esbjerg ø

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 10. juli 2008 kl. 18.40

Jeg har også en stående i haven. -Det er en nem plante uden nævneværdige sygdomme. Kommer der en hård vinter kan den helt sikkert fryse langt ned, måske endda forsvinde helt. Den sætter nogle frø der spirer meget nemt, og derfor kan der også poppe frøplanter op rundt om i haven. -Men den kan bestemt ikke kaldes høj-invasiv :-) god fornøjelse

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Grønlykke, 13. juli 2008 kl. 16.14

Nu er jeg forvirret – begge disse optræder på dansk som fasanbusk : Leyceseteria formosa og Physocarpus opulifolius – hvad er hvad?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 13. juli 2008 kl. 21.47

Physocarpus opulifolius hedder på dansk Blærespirea... jeg har aldrig før hørt den omtalt som fasanbusk, indtil jeg så det på en hjemmeside www.koebfroe.dk/product.asp?product=730&sub=9&page=1
–tja.?! -det er i hvert fald 2 meget forskellige planter.

Nyt svar til emnet »Erfaringer med Fasanbusk efterlyses«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaringer med Fasanbusk efterlyses

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider