Forum

Blå blyrod – plumbago

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 27. juli 2008 kl. 10.10

Hej plantekendere!

Har nogle af jer erfaring med Blå blyrod (plumbago) som udendørsplante – ikke i potte? Såvidt jeg forstår kan den ikke tåle frost – men kan man dække den til, så den kan klare sig?

Hilsen
Mette

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 13. november 2008 kl. 21.37

Jeg har haft blyrod med hjem fra Provence i 1996, og den er blevet en af mine absolutte favoritter. De er utrolig nemme at stiklingeformere og blomstrer helt fantastisk hvert år. Mine står i krukker i fuld sol (og skal deraf vandes og gødes ofte), og de stortrives.

Jeg har som skrevet kun dyrket dem i krukker, som jeg tager ind i drivhuset når efterårets lave temperaturer nærmer sig. I øvrigt får blyrod et meget smukt efterårsløv.

For at få dem til at overleve vinteren, klipper jeg dem tilbage og stiller herefter halvdelen i drivhuset (der er uopvarmet). Den anden halvdel kommer indendørs, hvor de er placeret i det koldeste rum (18 gr.) ved et stort vindue. Dem der står i drivhuset har jeg god erfaring med at grave ned så potternes øverste kant står i jordhøjde, og så stille en "kasse" af bobleplast over dem. Husk at der skal luft til – ellers mugner planterne. Tilse planterne løbende hele vinteren. Kun én gang har jeg mistet én af planterne fra overvintringen i drivhuset – men der var det også ret koldt.

Det er i øvrigt samme metode jeg bruger til overvintring af mine oliventræer og sommerblomster som petunia, bacopa m.fl. Så held og lykke med din blyrod...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 24. november 2009 kl. 14.31

Tak til Kenn.
Jeg har en - formentlig?? : "Blyrod, Ceratostigma plumbaginoides" (?blå blyrod) i min uopvarmede udestue. Købt i Polen for flere år siden. Blomstrer fra september til vinteren slår igennem. Får vidunderlige bladfarver i kulden, og taber sidst på vinteren alle blade, men skyder igen til foråret. Vil nu prøve at dele den til foråret.
Har forøvrigt mange andre planter og småtræer (citron, oliven og nu også en eucalyptus), der overvintrer uden problemer i udestuen.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. november 2009 kl. 11.13

Blyrod der forhandles i DK kan tåle ned til minus 5 gr. bare den står tørt.
Jeg har plantet den ud i haven i alm jord, for at se om den klarer det også.
Hilsen
Anne Marie

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 25. november 2009 kl. 11.33

Jeg har mine blyrod for de kønne blå blomsters skyld. Og her er mit bidrag med et billede:

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 29. november 2009 kl. 17.22

Der er slet ikke tale om de samme planter, den der her er tale om er Plumbago auriculata og den kommer fra Sydafrika. Den hører til hindebægerfamilien.
Den findes også i hvid og lyserød/rød.
Og den tåler ikke frost, den vil helst overvintres ved 10-12 grader.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hansen, 31. maj 2011 kl. 17.55

Hej jer, der har succes med blyrod,

Skal de visne blomsterstande nippes af blyrod (Plombago auriculat) efter blomstring for at fremme ny blomstring?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Albertsen, 12. juni 2013 kl. 9.29

Jeg vil så gerne have en plumbago aur. Men har ikke kunne finde forhandler. Er der nogen her der vil sælge/bytte plante jeg regner med at den skal stå indendørs. Mvh Dorte Albertsen dorteaalbertsen@yahoo.dk

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Gaarde, 30. juni 2013 kl. 14.34

Hej Dorte

Jeg købte en sidste år hos Moesgaard havecenter på Oddervej i Aarhus. De bestilte den hjem til mig.
Den har overvintret indendørs i vores sommerhus og tålt stuetemperatur nogle gange.
Jeg begik dog nok den fejl, at jeg ikke klippede den ned, så nu er den noget ranglet at se på, men blomstrer dog alligevel.
Nu vej jeg jo ikke hvor du bor, men vil tro at et stort havecenter vil kunne skaffe en til dig. Held og lykke med det.
Mvh Susanne

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Decker, 1. august 2020 kl. 11.01

Hej til alle plumbagoelskere!
Jeg købte en plumbago i 2019 og den blomstrede fint.Jeg elsker den blå farve! Den så lidt trist ud sidst på sommeren, så jeg klippede den ned. I år (2020) er den vokset fint med mange grønne grene og ser ud til at trives men ikke en eneste blomst. Den står i en potte på min inddækkede altan, hvor der altid er frostfrit.
Er der nogen, der har et godt råd til, hvordan jeg får den til at blomstre?
mvh
Hanna

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Kongsgaard, 30. august 2020 kl. 12.29

Jeg købte 2 små potter med Blyrod på en planteskole for 4 år siden. De står i et staudebed, bliver aldrig vandet eller passet, og breder sig meget. Ingen problemer med frost.

Nyt svar til emnet »Blå blyrod – plumbago«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blå blyrod – plumbago

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider