Forum

Have ved havet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kate, 8. august 2008 kl. 22.03

Jeg er netop flyttet og min grund/græsmark vender mod vest direkte ud til havet. Det er en naturgrund, men jeg vil jo gerne have lidt forskellige frugttræer, lidt blomstrende buske og lidt stauder uden at det dog skal ligne en parcelhushave. Der er rigeligt med hybenroser, gyvel og fyrretræer. Kunne jeg få nogle tips til planter, der både tåler vinden og saltet fra havet, kan stå i skygge eller sol?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2008 kl. 10.33

Hej Kate

Hvor smuk en udsigt du har fundet – tillykke med det!

Før du vælger at plante nyt vil jeg foreslå, at du kontakter enten teknisk forvaltning i din kommune eller det miljøcenter, som dækker det område, du nu bor i. Begge steder vil du gratis kunne få råd og vejledning om rydning og plantning på din strandgrund.

Der er snævre regler i Naturbeskyttelsesloven for, hvad man må og ikke må i strandbeskyttelses-zonen, som er området mellem stranden og en linie 300 meter inde i landet.

Hovedreglen er, at det ikke er tilladt at ændre på den hidtidige tilstand, dvs at nyplantning kun kan tillades i stærkt begrænset omfang (i praksis kun meget tæt på huset).

Hvis du synes, det lyder besværligt at skulle snakke med myndighederne kan du vælge at købe dig til rådgivning fra en havearkitekt. Han / hun vil så sørge for, at du ikke kommer til at bruge penge på planter, du senere kan få påbud om at fjerne igen.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate, 9. august 2008 kl. 15.01

Hej Lone.

Det er da det helt rigtige at gøre – tak for tippet!

Jeg har jo kigget i diverse havebøger, men der står meget lidt om haver som min, hvordan man så at sige kan "supplere" naturen med lidt nytteplanter.

Mange hilsner
Kate

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. august 2008 kl. 12.17

Hej Kate
Når du har valgt planter, er det vigtigt at finde planter, der ikke er opvokset i et klima, der er meget bedre end det, du kan tilbyde. D.v.s. det er vigtigt at du finder planter med stort rodnet og at de har groet på sandet jord, hvis det er det, du selv har. Det samme med om planterne tåler både salt og vind.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Have ved havet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Have ved havet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider