Skrevet af: Per, 9. august 2008 kl. 9.56
Jeg har en japansk ahorn som jeg ønsker at flytte et andet sted hen i haven. Hvornår er det bedst at flytte en japansk ahorn? Kan man i det hele taget flytte en sådan?
Mvh Per
Skrevet af: -Kennet-, 10. august 2008 kl. 18.00
Hej Per.
Alle træer og buske kan som hovedregel flyttes.
Det handler kun om, hvor meget rodnet du får med op, som afgør og det bliver en succes eller ej.
Når jeg nævner rodnet i flæng, er det de fine rødder som er vigtige at få med. De er dem som sidder yderst på rodnettet og som optager næring og vand.
Du kan i princippet bruge tommelfingerreglen der hedder at rodnettet har samme størrelse som kronen/væksten.
Så ved du hvor meget du skal have gravet med op.
Hvis den er meget stor, større end du kan magte, så kan du "stikke" røddderne over en periode.
Det er det man gør på planteskoler får at få en tæt og kompakt rodmasse tæt på træet. Du skal simpelthen tage en spade og hugge ned omkring træet, i så stor afstand som muligt i forhold til hvad du senere kan magte at grave op.
Det skal du gøre i to år.
Så kan den danne et rodnet tæt på stammen som den kan bruge når du flytter den.
Skrevet af: Mogens; E., 10. august 2008 kl. 22.37
Hej Kenneth.jeg tror at der er indsneget en mindre trykfejl i tommelfinger reglen. Der skal stå, at rodnettet går lige så langt ud til siderne, som kronen er bred.
Rødderne fra et 15 m. højt træ går ikke 15 m. ned.
Skrevet af: Per, 13. august 2008 kl. 10.31
Hej Kennet
tak for det hurtige og gode svar :0)
Mvh Per
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 26. maj 2022 kl. 11.06
Hej
Hvad tid på året er det bedst at flytte Acer træet
Skrevet af: Dot Hildebrandt Husum, 26. maj 2022 kl. 11.06
Hej
Hvad tid på året er det bedst at flytte Acer træet
Skrevet af: Søren Duun, 26. maj 2022 kl. 12.25
Hej Dot.
Jeg ville flytte den til efteråret. Efter bladfald...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.