Skrevet af: Johnny, 4. september 2008 kl. 11.27
Jeg har en 3–4 meter høj rynkeblad som ser lidt "løs ud i det" og jeg ville gerne klippe den lidt ned så den kan vokse sig pæn igen.
Er der nogle der har prøvet at klippen en rynkeblad eller ved om man kan uden at skade busken? Eventuelt hvornår og hvor meget kan man beskære den?
På forhånd tak,
Johnny
Skrevet af: Mogens; E., 4. september 2008 kl. 18.44
Rynkeblad klippes bedst ned lige efter blomstringen. Bliver den skåret ned senere går det ud over blomstringen næste år, (det gør vel ikke så meget for blomterne lugter fælt) det er ikke en busk som skal plantes lige op af verandaen. Den kan sagtens saves ned til 1,5m. over jorden selvom den ikke bliver pæn, men den skyder hurtigt igen. Du kan sikkert finde flere små rynkeblad planter under busken.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. september 2008 kl. 8.56
Hej Johnny
Du kan også skære de ''løse'' grene væk i forskellige højder, så de bliver mere ''træede'' og stive.
Den kan også stammes op til et træ med flere stammer,hvor de løse er skåret helt væk. Du kan ikke skade træet. Jeg beskærer året rundt.
Der findes en ny svagerevoksende rynkeblad med blanke blade, der hedder ''Pragense''.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.