Skrevet af: Helle-Sofie, 11. september 2008 kl. 19.04
Mine gamle flotte hassel tager voldsom meget plads.
De skal beskæres, nu er nogle af stammerne meget tykke.
Så jeg spekulere over, om der vil komme så meget råd, når de bliver skåret ned, at det vil beskadige rodnettet, og dermed resten af træet. Eller er det en busk?
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Helle-Sofie, 11. september 2008 kl. 19.08
Det skal lige siges at nogle af de tykkeste grene er ca. 15cm i diameter.
Skrevet af: Randi Lauridsen, 11. september 2008 kl. 20.50
Hej Helle-Sofie
Hassel kan tåle meget drastiske beskæringer. Vi beskar en meget meget stor hasselbusk i foråret.
Den var 6 meter høj og 4 meter i diameter.
De tykkeste grene blev skåret af så langt nede som vi kunne komme til og alle grene der stak ud til side blev også skåret helt væk. De øvrige i 1½ meters højde.
Jeg vil mene at det vigtigste er at vælge det rigtige tidspunkt. Vi gjorde det i midten af april. Og den er allerede vokset omkring 1 meter i højden igen, og blevet rigtig flot busket at se på.
Skrevet af: Helle-Sofie, 11. september 2008 kl. 21.59
Hej Randi
Tak for det.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 9.47
Hej Helle.
Du kan også skære hasselen i efteråret, det sker der ikke noge ved.
Men det er vigtig at du skære de gamle skud helt nede (ca. 20 -30 cm ved jorden). Ellers risikere du at lave en såkaldt "varmemester beskæring", at der hvor grenene er savet over starter den nye vækst og det ser både fjollet og grimt ud. starter den nye vækst helt nede ser det også mere naturligt ud.
Skrevet af: Helle-Sofie, 18. september 2008 kl. 17.44
Søren, det glæder mig at jeg ikke behøver at vente. Tak for det.
Helle-Sofie
Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2008 kl. 9.56
Hasselen skulle også være god til at lave træfigur af og en god brændeværdi.
Skrevet af: Henrik H. Mauritsen, 21. august 2012 kl. 17.31
Hasselbusk beskæring?
Jeg har en godt 20 år gammel hasselbusk der blev skåret helt ned i efteråret 2007, men ikke af mig. I dag har busken en 3-delt base med 8-10 kraftige grene (4-7 cm diameter) og 14-16 tynde grene (2-3 cm diameter). Både de kraftige og tynde grene er op til 300-350 cm lange. Hvordan beskærer jeg bedst muligt? Skal jeg fjerne de tynde grene helt? Skal de kraftige grene skæres ned - og hvis ja, til hvilken højde over jorden? Eller kan jeg klippe toppen af de kraftige grene i lidt over mandshøjde for at sikre forgrening for nemmere høst?
Skrevet af: Søren S Duun, 21. august 2012 kl. 18.08
Normal tynder man ud i de ældste og kraftigeste skud ved at skære dem over 20-30 cm nede ved jorden . Men hvis dine buske består af for mange unge skud, der ikke bære nødder er du nød til at tynde ud i både de ældre og yngre skud. De ældre skud er for at sikre dig, at du får nødder på dine buske . Det er derfor vigtig at skudene bliver minimum 3 år før du tynder ud i dem. I den alder bære de nødder .
Det er vigtig at du beskære så lang nede ved jorden som mulig, da væksten følger saven . Begynder du at beskære i en mandshøjde får du en underlig vækst på dine buske og svære ved at høste nødderne .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.