Forum

Wollemia nobilis – Det levende forsil

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. september 2008 kl. 12.35

Jeg har læst lidt om dette træ, fra det blev fundet i Blue Mountains i Australien hvor under 100 eksmplare har overlevet i ca 45mio år.

Der er nu opbygget et opformerings program, og træet kan nu fås over hele verden.

Jeg har set et par steder i DK hvor det fås, er der nogen som har træet?

Hvad har i gjort med det?

Hvordan passer og plejer i det?

Jeg har selv overvejet at købe et, men ved ikke helt om jeg skal bruge det som stueplante eller sætte det i en stor krukke på terrassen.

Håber at høre fra nogen...

Mvh Steffen Jensen

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 14. september 2008 kl. 16.49

Jeg vil sige som krukke plante med kold overvintring da den ikke er helt frost hårdfør her i dk og den selv kun tåler ned til -5...som stue plante tror jeg ikke den vil ha godt af...

mvh erik esb ø

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 14. september 2008 kl. 19.33

Hej Erik.

Har du selv erfaringer med den eller hvor har du viden fra?

Jeg kan sagtens have den i en krukke på en lun plads, men om vinteren kommer problemet. den kan ikke få en indendørs plads under 18grader.

Jeg har dog noget overdækket terrasse hvor den fint kan stå, der kommer ikke vind eller sne ind. Men frost slipper den ikke helt for.

Skal jeg bare dække den godt til, eller hva?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 14. september 2008 kl. 20.06

Hej igen...

planten kan man også købe her i esbjerg på planteskolen...til en pris jeg slet ikke vil gi...men viden om den er fra nettet...de 18+ du kan gi den vil sikkert holde den i vækst og da lys om vinteren er en mangel så er jeg bange for at den vil blive svag og ranglet da det jo er et træ og for at holde den ved lige både i vækst+tilvækst af stamme+ holde blade på træet+vandforbrug så er det bedst at den står så koldt som mulig så behøver du ikke tænke så meget på vand...kun holde den fugtig så rødderne ikke tørre ud...det samme gælder de kold tropiske planter som jeg har her da jeg kun gør i det...men prøv at søge på nettet de engelske sider er nok de bedste...

mvh erik esbjerg ø

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 18. september 2008 kl. 20.01

Som jeg kan læse mig til på div sites, er den plantet i nord amerika og udsat for -12grader uden at tage skade.

Så i en krukke og på terrassen, hvis der så kommer nætter med en del frost kan den jo flyttes til et overdækket sted og pakkes lidt ind.

Man kan jo også plante den på et beskyttet sted i haven, men der skrives også at den ikke kan tåle meget fugt i længere tid.

Dette er lidt svært at undgå i en dansk vinter/efterår.

Men træet er plantet en del steder i nord amerika og england, jeg kan dog ikke finde noget om at den ikke har klaret dette.

De områder har dog nogenlunde samme vejrforhold som her i landet.

Men er der slet ingen som har købt dette træ og evt har lidt erfaring?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M.R., 18. september 2009 kl. 14.10

Jeg ved at den findes på skanderborg slotskirkegård udplantet.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 18. september 2009 kl. 20.26

Jeg overvejede at købe træet på et tidspunkt, men over 1000kr for en plante som ikke mange ved noget om har jeg ikke lyst til at kaste mig ud i.

Men måske om et par år...

Men jeg er slet ikke i tvivl om at den vil klare sig fint her i DK. Som sagt tidligere er den plantet i nordamerika hvor der er koldere end her i landet.

Desuden er der jo plantet mange i england, og de har det endnu mere fugtigt end vi har, og der klare den sig også fint.

Alle de steder jeg har læst om den står der hvad den kan klare... som man ved den har kunne!

Ingen har endnu givet den så meget frost, at den døde...

Den kan dermed sikkert klare sig under meget hårdere bestingelser end beskrevet på nettet. Det er bare ikke afprøvet endnu.

Men synes helt sikket du skal prøve...

Hurra for global opvarmning;-)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 22. september 2009 kl. 19.05

Tja... vi har dem i potter i vores planteskole. vi kan jo prøve at plante en ud og se hvordan det går.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 21.32

øv det skulle jeg bare have vist. Jeg har lige smidt 5 stk ud af dem. Jeg var så træt af dem.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 19. august 2010 kl. 20.14

Lige for at tage tråden op igen, Er der nogen som har dette træ og er har det overlevet den hårde vinter iår??

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. august 2010 kl. 23.08

...den vi plantede ud i sidste sidste sensommer overlevede ikke vinteren. Men det var jo også en særdeles hård vinter....

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Peter Lassen, 20. november 2010 kl. 18.25

Jeg plantede min Wollemia forår 2008 og har den stadig frisk og grøn.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. september 2014 kl. 9.12

hvordan går det med folks Wollemia nobilis der blev plantet ud for nogle år siden? Der har jo været en del hårde vintre siden dengang. Og man ser den ikke rigtig i handlen mere.

Nyt svar til emnet »Wollemia nobilis – Det levende forsil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Wollemia nobilis – Det levende forsil

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider