Forum

Deling af roser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Laila Lund, 23. september 2008 kl. 16.45

Jeg har en lille lyserød rosenbusk, som jeg er glad for. Men jeg kunne godt tænke mig at dele den. Kan det lade sig gøre, uden a gøre skade på rosen?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. september 2008 kl. 19.12

Hej Laila
Det må du endelig ikke gøre, sandsynligvis er den podet og planten har brug for den kraftigt voksende rod, den er lavet på.

Du kan selv formere rosen – enten som stikling eller ved podning på grundstammer.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 8.32

Jeg tror også at der med stor sandsynlighed er tale om en mors dags rose og dem kan du ikke dele. De skal som Boi skriver stiklingeformeres, men det skulle hellere ikke være så svært. Men hvis ikke at du har mod på at stiklingformere
den kan du benytte dig af nedkrogning, at du lægger en gren ned på jorden og en sten over hypper lidt jord over og så venter nogle måneder. Så kan du være heldig at du får en ellere nye planter med tiden.

Jeg har nogle gamle rosen buske som laver udløbere og disse kan så graves op og flyttes, men også her skal man være lidt forsigtig, da det sjælden er nok rødder med på den nye plante.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. september 2008 kl. 10.12

Jeg måtte lige ind og kigge, for jeg har aldrig hørt om at dele en rose.

Man kan undertiden være heldig at rosenbusken selv laver en stikling ovenfor podningen, så kan man sidenhen dele den fra den oprindelige plante. Men det er mere held end forstand.

Helle-Sofie

Nyt svar til emnet »Deling af roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Deling af roser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider