Forum

Humlebøg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 25. september 2008 kl. 8.46

Hej Alle

Jeg har fået nogle humlebøge hjem fra Holland til min have.

Er der nogen i DK som har disse træer?

Jeg kan ikke rigtig finde nogen erfaringer på dansk med disse træer.

Jeg har snakket lidt med botaniskhave om dem, og de har fortalt lidt om dem og hvor der står nogle i offentlige skove som jeg har kigget lidt på.

Hvis andre har lyst til dette rigtig flotte træ, har planteskolen i Hobro nogle stykker til at stå endnu.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 10.41

Hej Steffen.

Et sted hvor du også kan rette henvendelse vedr, sjældne træer er Arboretet i Hørsholm.

Det skulle eftersigende være Danmarks største samling af sjældne træer. Jeg har desværre aldrig fået tage mig sammen til at komme derop. Men interessant skulle det være.

men jeg vil også tro at du kan finde mange oplysninger ved at søge på det latinske navn

Almindelig Humlebøg (Ostrya carpinifolia) og så bag efter trykke "oversæt siden". Så kan du få rigtg mange oplysninger

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 25. september 2008 kl. 14.01

Jeg har skam også læst en del sider på engelsk om dette og mange andre træer.

Men ville da lige høre om det skulle stå et træ i en anden have her i DK.

Men indtil videre lyder det til at træet kun findes i min have, og nogle få forsøgsskove.

Jeg kan kun anbefale træet, da det bliver utrolig flot med sine humleranker hængene til langt hen i det nye år...

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. september 2008 kl. 16.37

Mit problem er at jeg snart ikke har plads til mere i haven og jeg er sikker på at det vil skabe ramaskrig, hvis jeg også begyndte at inddrage de offentlige arealer, omkring mig, selvom det ville pynte væsentlig med nogle andre og spændende træer i området.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 25. september 2008 kl. 17.07

Føler med dig, jeg købte nyt hus i marts med en 2100m2 grund med nysået græsplæne...

Jeg har så plantet læbælter med div bær/frugt buske og specielle træer rundt om grunden og nogle træer inde i haven.

Jeg er så kommet i samme problem som dig, der er ikke plads til mere hvis de skal kunne udvikle sig til store flotte eksemplare.

Trist at landmanden ikke vil sælge sin 1hektar brakmark bagved mit hus!

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. september 2008 kl. 17.23

Hej Steffen og Søren
Humlebøg findes da i mange haver, mest som "samlerplanter" – og mange af dem har stået i mange år.

Normalt fremstilles de ved podning og man bruger grundstammen avnbøg, "carpinus betulus" som er så meget i familie med humlebøgen, at de trives på hinanden!

Humlebøgen har således intet med alm. bøg "fagus sylvatica" at gøre.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 25. september 2008 kl. 17.31

Hej Boi.

Tvivler på at den står i mange haver...

Da jeg fik flere planteskoler til at lede det danske markede igennem fandt de alle kun frem til én som var alt for stor.

Ved skam godt den ikke er i familie med bøg, den er sammen med avnbøg som du nævner samt birk og hassel m.m.

Men hvis du er sikker på den står i flere haver, vil jeg da gerne have et eksemple?

Nu har jeg nu også kun læst mig til at den formeres via frø, det passede også meget godt med dem som kom hjem fra holland. De var alle frø planter.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. september 2008 kl. 17.59

Hej Steffen

I sin tid – altså for over 5–6 år siden var der en "plantesamler" planteskole ved Give. Erik Kristensen havde planteskolen og jeg ved, at han både lavede flere forskellige eksemplarer og solgte dem. Derfor står de rundt omkring i folks haver, hvor der er nogle, der samler på alverdens træer.

Jeg kender i hvert fald en af dem, der har nogle stående og er du interesseret, kan jeg måske producere nogle, eller er du selv interesseret i at pode nogle, kan jeg måske skaffe podekviste og grundstammer.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 25. september 2008 kl. 18.22

Hej Boi

Jeg tror ikke jeg har plads til flere, har to frø planter fra holland og én vild selvsået.

Så tre i samme have må vist være rigeligt, men er ret vild med denne familie.

Jeg har både avnbøg, humlebøg, kobberbirk, rødbladet birk, fligebladet birk og hassel i min have...

Plus en masse andre spændende træer.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. september 2008 kl. 20.46

Hej Steffen
Vi har humlebøg (frøplante) stående i haven. Den vil blomstre næste år kan man se.

Og et halvt hundrede frøplanter fra Belgien(små).

Japansk avnbøg ligner den en del.

Hilsen Anne Marie
www.loenbaek.dk

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 27. september 2008 kl. 8.27

Hej Anne Marie.

Hvor gamle/høje er jeres humlebøge som skal blomstre?

De to frøplanter jeg fik fra Holland er ca 1m men den vildsået er ca 2m.

Ingen af dem blomstre til næste år.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. september 2008 kl. 20.09

Det er vel ca.3m højt. Salgsplanterne er ca.1m.

Anne Marie

Nyt svar til emnet »Humlebøg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Humlebøg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider