Skrevet af: Henriette Jørgensen, 28. september 2008 kl. 12.20
Jeg har købt mit første hus med have for halvandet år siden. I et stenbed i forhaven har tidligere ejere plantet blandt andet fire snedrivebuske (Spiraea x cineria), tre styk à ca. 1 x 1 m og et styk à ca. 1,5 x 1,5 m. Buskene står som enkeltstående prydbuske. Da bedet i den lille forhave er overfyldt og sine steder ret skyggefuldt, har jeg nu fået den idé at flytte snedrivebuskene og bruge dem som uklippet hæk et sted, hvor jeg har fjernet et stykke gammel tjørnehæk. Kan jeg dele buskene? Eller skal jeg flytte og genplante buskene som fire planter? Hvor tæt skal de plantes? Og hvor langt et stykke kan de dække? Da snedrivebuske bliver ret brede må hækstykket af snedrivebuske højst have en samlet længde på 10 meter. Herefter skal beplantningen fortsætte endnu ca. 10 meter med nogle knap så brede buske, fx fjeldribs (Ribes alpinum) – disse andre 10 meter følger et hjørne rundt og derpå et stykke ned ad den anden vej. Jeg er indstillet på, at beplantningen kan sammensættes af to eller flere forskellige planter og evt. bunddækkerosen The Fairy (Rosa Polyantha) rundt langs hjørnet (nordvestvendt) ved en nyplantet hvid syren. Er der nogen, der har erfaring med at lave prydbuske om til uklippet hæk? Eller er der nogen, der har nogle gode råd med hensyn til beplantning eller med hensyn til, hvordan jeg griber projektet an? På forhånd tak og med venlig hilsen fra Henriette Jørgensen
Skrevet af: Mogens; E., 28. september 2008 kl. 21.53
Hej Henriette, for tre år siden hjalp jeg min genbo med at flytte 10 år gamle snedrivebuske midt om sommeren (dårlig årstid for flytning). De havde et enormt rodnet, hver plante blev med sav delt i to og de gror fint i dag. Det blev til en hæk på 20m. og der blev vandet meget. Ikke en eneste gik ud.
Da dine planter ikke er større en 1,5m. skulle det sagtens kunne lade sig gøre at flytte og dele dem i 2 stk. men vand godt. Plant med ca. 60cm. afstand. Fjeldribs bliver også ret brede. Når syrenen bliver større går røderne langt ud til siden, og tager næring fra nabo planter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.