Skrevet af: Claus, 8. februar 2009 kl. 19.26
Jeg har en stor kristtjørn i haven, hvor fuglene gladeligt spiser de fine røde bær i efteråret. Netop disse fugle har jeg mistænkt for gennem deres "efterladenskaber" at sprede frø til resten af haven, for det vrimler op med nye små planter overalt. De er nemme at trække op når de er små, men det er næsten uoverkommeligt, så mange er der. Det ligner bunddække. Når de en vis størrelse kan de ikke trækkes op men skal graves op. Beskæring hjælper intet, de skyder igen.
Hvad gør man? Jeg kan jo fjerne selve træet bærrene kommer fra og dermed årsagen, men det vil jeg helst ikke.
Den fortvivlede.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. februar 2009 kl. 20.28
Tak Claus. Jeg har ingen gamle Kristtjørn, men masser af nye Kristtjørne skud.
Jeg tror du skal forsøge at få provision af alle dine frøplanter. Vi andre drukner nærmest i indtækter af alle de frøplanter vi hele tiden potter i velegnet jord til formålet, så de ser lækre ud.
At vi så hele vinteren må holde fuglepotterne ved lide med fedt og frø og andet lækker, så fuglene flyver til, er trods alt nemmere, billigere og især mere spændende, end løse billet til teateret. Tag du dig alligevel bare et godt grin undervejs. håp
Skrevet af: Benny, 8. februar 2009 kl. 21.01
Claus, her på siderne er det ikke velset at skrive Round-up,
og så fjern træet.
Skrevet af: Lone Brems, 10. februar 2009 kl. 8.18
Hej Claus
Hvis du kan støtte ideen bag Operation dagsværk, kan du løse problemet for få hundrede kroner, et krus varm kakao og en friskbagt bolle...Én gang hvert efterår (i november) kan du aftale at få en gymnasielev (eller to?) på besøg i din have en hel dag – gode arbejdshandsker og en samlespand, evt en greb er alt, der skal til for at få fjernet alle de små kristtjørnplanter, der er spiret frem i det seneste år.
Det er naturligvis vanskeligere, hvis buksbomplanterne har haft flere vækstår – pæleroden bliver lang og fæstner godt efter få år.
Men så må spaden jo igang...
Med venlig hilsen fra ¨
Lone
Skrevet af: Karna Maj, 10. februar 2009 kl. 10.43
Hej Claus
Det var da overvældende – mine kristtorn har bær, men der spirer ingen planter frem, jeg vile ellers gerne have et par planter til at forære væk af. Har du overvejet at starte en produktion af planter til salg. De er jo dyre nok. Hvis du har nogen i din omgangskreds med lidt jord, kunne I etablere en lille plantage med kristtorn til at skære af til salg.
Men ellers har Lone jo ret, det er en overkommelig opgave, hvis du er på stikkerne så snart, de spirer frem. Du skal bare lige have den her generation væk, og så gå efter at hakke kimplanterne.
Med venlig hilsen
Karna Maj
Skrevet af: Svend Høst, 11. februar 2009 kl. 9.16
Jeg har forgæves forsøgt at så kristtorn igennem flere år, og ingen er kommet op, de skal måske igennem en fuglemave før de spirer?.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. februar 2009 kl. 10.38
Jeg har for længe siden læst et sted, at bærrene skal have en påvirkning som de får igennem en fuglemave. Naturen er forunderlig, da det nok har noget at gøre med at få spredt afkommet mest muligt. Der stod også, at man skulle prøve at efterligne forholdene i en fuglemave. Jeg kom bærrene i en plastpose, og lod dem rådne ved 30–40 grader. Det hjalp ikke rigtigt, men det er nok den vej, der skal prøves for at få dem til at spire. Der skal nok en eller anden syre/enzympåvirkning til.
Mvh. Hans
Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2009 kl. 12.53
Ja, naturen er nu sin egen og en fuglemavse lader sig nok ej simulere sådan uden videre, men det er da spændende at høre om forsøget. Skulle du finde en brugbar fremgangsmåde hører vi gerne om det her!
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.