Forum

Plantning af knoldbegonia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Rasmussen, 12. februar 2009 kl. 15.19

Hej alle

Jeg har netop indkøgt nogle hængebegonia og nogle til krukker som skal pynte på terassen denne sommer. Jeg har lagt mærke til at knoldene alle har en fordybning i midten på den ene side. Mit spørgsmål er så : skal denne fordybing vende opad, nedad eller er det ligemeget når man planter dem?

Med venlig hilsen

Morten

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 12. februar 2009 kl. 19.10

Hej Morten den fordybning skal vende opad, det er på den side de nye spirer kommer.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Rasmussen, 13. februar 2009 kl. 15.24

Hej Lis

Mange tak for svaret ;-)

Morten

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Andersen, 26. juni 2009 kl. 10.25

Hej!

Vedr.: Formering af knoldbegonia.

Jeg har købt nogle flotte knoldbegonia.

Jeg ved at man skulle kunne formere dem, men hvordan gør man?

Venlig hilsen Anne

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 13. juli 2009 kl. 13.27

Hej Anne.

Hvilken slags knoldbegonia er det? Jeg tror ikke de nye sorter vokser så voldsomt at du kan dele dem foreløbig.

De gammeldags røde deler man ved at skære dem over sådan at der er "øjne" /anlæg til spirer på begge dele.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Andersen, 13. juli 2009 kl. 16.30

Det er de gammeldags røde, som jeg købte af en ældre mand der selv har formeret dem i stor stil og det gør han åbenbart hvert år.

Jeg prøver at skære/dele dem over i to dele, skal det gøres om efteråret eller...?

Mvh. Anne

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 14. juli 2009 kl. 21.26

Hej Anne.

Nej, gør det om foråret. Hvis du gør det om efteråret, og de er for våde, så rådner de meget nemt
Det kan være at den ældre mand har så mange at han deler de største af knoldene hvert år.Han lægger dem sikkert til forspiring, og så kan man nemmere se hvor der mulighed for at dele dem
Sonja

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Andersen, 15. juli 2009 kl. 7.14

Mange tak for svaret, Sonja.

Mit sidste spørgsmål er: Hvordan skal knoldene opbevares vinteren over og skal de have vand eller ej?

Med venlig hilsen
Anne

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 15. juli 2009 kl. 8.33

Hej Anne.

Hold øje med vejret når de er ved at skulle op af jorden om efteråret.Hvis der er optræk til en meget våd periode, så tag dem op lidt tidligere.Knæk blomsterne af og læg knoldene så de kan tørre. De skal opbevares tørt,gerne mørkt og helt sikkert frostfrit.Gerne ved ca 10 grader.

De skal bestemt ikke have vand.

Det undrer mig at du ikke har spurgt om den slags, da du var så heldig at få fat i knoldene.De er ret sjældne, men utrolig gode. Derfor : koncentrer dig mere om at "lære dem at kende"...og opbevare dem for vinteren, inden du tænker for meget på at dele dem. De behøver sikkert ikke deles lige de første par år. Du får jo bare en større plante.

Sonja

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Verner Nielsen Østervang 6 7120 Vejle Øst, 22. september 2009 kl. 9.13

Min kone og jeg er ikke enige om hvornår man tager begonia af jorden.

Vi har mange af de gamle røde, (meget flotte) men i år har det knebet for dem. De voksede meget uens, og blev ikke rigtig store i år.

Min kone mener, vi tog dem op af jorden for seni i efteråret 2008.

Er der nogen der ved sådan ca. hvornår de bedst tages af jorden.

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja, 22. september 2009 kl. 21.10

De skal selvfølgelig op i god tid inden frosten kommer.Men er det flot/tørt efterårsvejr kan de stå flotte meget længe,og så er der ingen grund til at tage dem op.Er der derimod udsigt til en meget våd periode, så tag dem endelig op. Ellers kan det være svært at få dem tørre.

Det kan sagtens være vejret der er årsag til at de ikke har været så ens /flotte i år.

Jeg var ved at miste nogle af mine kort efter de var sat ud,da vi fik rigeligt med regn i den periode.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Verner Nielsen Østervang 6 7120 Vejle Øst, 23. september 2009 kl. 14.17

Tak til Sonja.

Det blev jo så min kones teori der var den stærkeste.

Vi tager begonia op af jorden her idenne uge (uge 39)
Vh Poul Vrener og konen

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 8. marts 2013 kl. 12.14

jeg har en del af de gamle røde knoldbegonier,skal jeg plante den i lidt spaugnum inde nu, eller skal jeg vente lidt, sidste år blev de ranglet, inden de kom ud.
Venligst
Ruth Lorenzen

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. marts 2013 kl. 8.31

- du kan godt plante dem nu - de må ikke stå for varmt da de så bliver ranglede - husk hvis man deler dem skal snitfladen pudres med trækulspulver for at undgåsvampeangreb -

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Villadsen, 11. maj 2014 kl. 9.31

Hej
Håber i kan hjælpe mig
Jeg har en del gamle knoldbegonia som jeg har haft i en del år uden problemer men i år vil de ikke arte sig som de plejer.
De har alle skud men så er det ligesom de visner/rådner og falder sammen.
Jeg vander dem sparsomt med vand med substral, de står ikke og sopper i vand og er ikke tørre.
Jeg har dem herinde, og når det er solskin og lunt så sætter jeg dem ud i læ på terassen.
Tror i de har det for varmt herinde og bare trænger til at komme ud, der er jo ikke frost længere.
Hjælp

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 11. maj 2014 kl. 10.04

Her kommer billedet af min lille palme, med prikket stilk

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 11. maj 2014 kl. 10.08

Jeg prøver igen, Den plante er i familie med Leopard stilk, men bladene er anderledes, stilken er meget lys, er der nogen der ved hvad den hedder, jeg ved hæfter et billed af min Leopard stilk,den er ca. 6 år gammel.
Venligst
Ruth Lorenzen

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. maj 2014 kl. 15.24

Ruth: Hvorfor du opretter et indlæg om leopardstilk i en tråd om knoldbegonier, skal jeg ikke kunne forklare...
Hvis du vil have råd om din leopardstilk, så opret bare et nyt emne under "vindueskarmen" :-)

Håber, der er nogen, der vil svare Bente vedr. begonierne!

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. maj 2014 kl. 7.51

vores knoldbegonia er plantet ud for en uge siden og før det har de været ude i skygge til afhærdning en uge - du skal ikke vande med gødning tidligere end en måned efter at de er plantet ud

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Villadsen, 24. februar 2015 kl. 11.47

Så er vinteren ved at være på retur og det er tid atvtænke på sommerens blomster.
Jeg har en del gamle knoldbegonier som jeg er lidt intvivl om hvordan den korrekte måde er på når de skal vågne efter vinteren. Hvornår skal de ind og hvordan er den korrekte måde og få dem ingang på. Håber i kan hjælpe mig. Mvh
Bente

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. februar 2015 kl. 8.40

læg dem i fugtig pottemuld om 14 dage - 3 uger - og stil dem lyst og lunt

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Villadsen, 25. februar 2015 kl. 8.49

Tak for svar, Mogens Madsen

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Pedersen, 9. december 2023 kl. 20.56

Jeg har passet på nogle knoldbegonier i mange år. Det er knolde, der var gamle, da jeg overtog dem fra min far, der tidligere overtog dem fra min farmor. Måske er de over 100 år. Men jeg er stadig i tvivl om, hvornår det er det bedste tidspunkt, at dele dem på; når de er taget op om efteråret, inden de lægges til spiring, ved udplantning, eller ?
Vedhæftet er et eksempel på en "delingsmoden" knold.
Er der en knoldbegonie-ekspert, der kan give mig et godt råd?

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. december 2023 kl. 11.31

Hej Robert.

Knoldbegonie.

Begonia x tuberhybrida

Bedste tidspunkt for deling er om foråret, umiddelbart før væksten tiltager. Knoldene deles i to eller flere stykker, hvert med et skud. Snitfladerne bør tørre nogle timer i luften eller behandles med trækulspulver. De delte stykker plantes i tørveblandet jord.

Held og lykke med det.

Nyt svar til emnet »Plantning af knoldbegonia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plantning af knoldbegonia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider