Skrevet af: Helle, 2. marts 2009 kl. 15.09
Vi skal flytte helt ud til vestkysten (500 m fra vesterhavet), hvor man altid hører at ingenting vil vokse.
Dette håber jeg dog ikke er tilfældet, da vores nye hus har en have der kun består af græs, og jeg ville meget gerne kunne plante nogle alm. træer, nogle frugttræer og evt. nogle buske (ikke hyben)
Er der nogen af jer der har erfaring med træer og buske der kan trives under mere hårdfører forhold?
Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2009 kl. 19.37
Hej Helle
Jeg har ikke erfaring med plantning i kystnært område – men jeg har meget gode erfaringer med at finde frem til egnede planter, der skal kunne helt forskellige vækstvilkår: Skygge / fuld sol / våd jord / ikke give problemer for allergikere osv osv.
Min bedste kilde har været landskabsarkitekt Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" ISBN 87–567–6095–7, udgivet i år 2000 på Politikens forlag. I bogen findes lister med latinsk og dansk navn planter, som trives under helt forskellige betingelser – eksempelvis:
Tør og sandet jord, skygge, kystnære områder, den vindudsatte have.
Plantelisterne omfatter stauder, buske, roser, sommerblomster, løg og knolde, træer og slyngplanter. Bagest i bogen er oversigter over blomsterfarve, blomstringstidspunkt mm.
Jeg håber du får rigtig meget glæde af at se planter trives på dit nye sted!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Helle, 2. marts 2009 kl. 23.11
Hej Lone...
Den vil jeg straks få fat i! Jeg kan simpelthen næsten ikke holde ud, at skulle kigge ud på en kedelig have :)
Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 3. marts 2009 kl. 8.15
Hej Helle,
Hvis det er mere almindelige landskabsplanter kan du finde frem til hvad du kan bruge her. www.plantevalg.dk/
Plantevalg.dk er udarbejdet af Skov- og Naturstyrelsen og Skov & Landskab, Københavns Universitet.
Er det mere almindelige haveplanter, har vi på vores hjemmeside, under planteguide, en database hvor du kan udvælge efter bl.a. vind og saltpåvirkning...
Mvh
Bjarne Schou Andersen
Plantetorvet.dk
Skrevet af: Helle, 3. marts 2009 kl. 9.43
Tak for tippet Bjarne...
Rigtig fin side i har, har lige været inde og kigge, og har da fundet mulige planter til vores nye have.
Jeg havde dog håbet på, at jeg ville finde bare et enkelt frugttræ, der ville kunne klare vestkysten, men desværre nej...
Skrevet af: Plantetorvet.Dk V. Bjarne Schou Andersen, 3. marts 2009 kl. 9.53
Hej igen,
Det kan nogen gange være lidt svært at sige helt præcis hvad der kan gro og hvad der ikke kan gro. Et godt råd er også at se rundt i de øvrige haver i området og aflure hvad der trives godt der...
Held og lykke med projektet.
Skrevet af: Helle, 3. marts 2009 kl. 10.07
Tak skal du have...
Skrevet af: Thyge Kristensen, 6. marts 2009 kl. 12.02
Hej Helle. Glæd du dig bare til at flytte til vestkysten. Hvis du besøger byer som Ribe, Esbjerg, Varde, Ringkøbing o.s.v. vil du opleve grønne byer og meget frodighed, hvor det meste kan vokse. Der er lidt problemer med plataner, men ellers er begrænsningerne få.
Nu er vestkysten jo en over 300 km lang størrelse, og der er også steder hvor det kræver ekstra for at få en flot have.
Skaber man den fornødne læ kan det lykkes.
Et af de mest vindblæste steder er ved Sneum Kirke der ligger helt ubeskyttet. Men besøg kirkegården, så vil du se hvordan dygtige gartnere har skabt frodighed selv under meget svære forhold.
Hilsen
Thyge
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.