Forum

Selskabsplanter til et lyngbed.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 21. marts 2009 kl. 9.49

Jeg påtænker at få lavet et mindre bed (ca. 6 x 4 meter) med lyngplanter i nogle grupper.

For at få lidt andre planter og lidt højde i bedet, forestiller jeg mig nogle få selskabsplanter til lyng-grupperne, hvilke planter er mon især egnet hertil? Bedet ligger mod syd / i sol.

Bedet er gjort klar til nybeplantning, dog står der en Kejserbusk i baggrunden (plantet sidste år), og nu er jeg i tvivl, om busken vil passe ind i det kommende lyngbed? eller den evt. skal flyttes til et andet bed i haven?

Kan der anbefales nogle velegnede ledsagerplanter til lyng, og bør min Kejserbusk måske flyttes væk fra bedet?

m.v.h.

Ann-Karin

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. marts 2009 kl. 20.17

Hvis du vil have dit lyngbed til at ligne noget hedeagtigt,skal du flytte kejserbusk,som er meget haveblomst.

En søjle-ene og et par dværgfyr ville passe, samt tyttebær og bjergt-te.

Evt et par lave græsser som frytle.

En bleget trærod og et par natursten passer også i dit hedebed.

Hilsen
Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann- Karin, 25. marts 2009 kl. 12.46

Tak for svar – Lønbæk Planteskole.

Jeg mener at kunne anvende Tyttebær og måske et par Blåbær buske sammen med lynggrupperne. Måske bliver der også plads til et par søjleenebær og et par dværgfyr.

Min Kejserbusk lader jeg dog nok blive, som baggrund i bedet, da vi kan se den indefra om vinteren, og den har jo farve som lyng, den er faktisk i blomst lige nu.

Nu glæder jeg mig til at få bedet lavet – i april / maj måned.

hilsen Ann-Karin.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Christensen, 30. august 2009 kl. 16.39

Jeg har nogle lyng jeg gerne skal have flyttet hvornår kan jeg flytte dem og kan de flyttes
Venlig hilsen
Anni Chr.

Nyt svar til emnet »Selskabsplanter til et lyngbed.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Selskabsplanter til et lyngbed.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider