Skrevet af: Alice, 29. marts 2009 kl. 17.35
Jeg ønsker mig en lille maskine i princippet som en tæppefejer.
Det kunne godt være en gl.dags græsslåmaskine, som får sænket kniven til 0 eller endda -0.5, og /eller med rotorkniven udskiftet med en roterende kost.
Jeg er sikker på, at hvis man ofte brugte den hvor skvalderkål og ande tokimbladet ukrudt gror, ville det dø.
hvordan sænker jeg kniven så meget? Eller andre løsninger udover hakkejernet?
Skrevet af: Mogens; E., 29. marts 2009 kl. 21.20
Hej Alice.
Hvis man sænker kniven ned til nul, vil en håndskubber stoppe hele tiden pga. småsten og jord som sætter sig fast mellem skæret og landet, og knivene vil blive sløve meget hurtigt. Hvis du tænker på en motor eller el. klipper med koste, er det lidt farligt at eksperimentere med, da der er drøn på. Tal lige med en maskinforretning som rep. slåmaskiner først. Men du er måske på vej med en ny opfindelse.
Skrevet af: Søren S Duun, 30. marts 2009 kl. 18.03
Hej Alice
Jeg tror ikke at du skal tænke på at sætte knivene så lang ned, da du løber ind i de problemer som Mogens nævner.
Nej hellere slå det noget oftere. På dem måde sulter du planten til at dø, da den ikke for mulighed for at lave sukker. Den skal med andre ord have gødning og sollys for at gro. Sollyset kan kun ske i gennem bladene (okay og meget lidt via stænglen, men ikke nok til at den vil kunne overleve.
Jeg ved at mange har haft held med at udrydde den på denne måde. Hvis du klipper dit græs ned til de 0,5 mm vil græsset hellere ikke kunne overleve, da hjerteskuddet i de fleste græstyper også vil ryge med. Grundet til at de kan gøre det på golfbanerne er at de er nede på en minimums højde, der hedder 2,5 cm og benytter nogle bestemte sorter græs, der kan tåle dette.Men en højde på 44,5 cm er udemærket. Ingen ukrudt vil kunne tåle det.
Nogle har påstået at skvalderkål dør efter 3 klipning, men dette afhænger af,hvor meget der er og hvor gamle de er. Men måske efter to sæsoners klipning bør de være væk
Skrevet af: Alice E., 31. marts 2009 kl. 13.55
Hej derude,
tak for indlæg! heldigvis har jeg en meget blød, stenfri jord, som også vorteroden elsker.
Men nu vil jeg prøve med en håndskibber på 0.5 cm og se, om det hele går med.
Håber, nogen vil lave en manuel tæppefejer i overstørrelse- Den ville jo også være fin til fliser og terrasse.
Skrevet af: Mogens; E., 31. marts 2009 kl. 20.48
Et barnevogns hjul skrues på hver side af en bred gadekost. Så har du en håndskubber kost. (Storm P. model.)
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. april 2009 kl. 8.17
Økologiske landmænd og gartnere bruger en ukrudtsstrigle til markbrug i rækkeafgrøder og korn.
Der er en håndskubbet løvbørste med opsaml til flisearealer i handelen.
Anne Marie
Skrevet af: Alice E., 3. april 2009 kl. 21.05
Jamen, der er den jo, min fantasimaskine! så er det lige det med at finde, hvor den kan købes. -Er den manuel eller med motor? forhåbentlig manuel.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. april 2009 kl. 21.21
Den er manuel: børsterne roterer ind mod midten når hjulene kører rundt, når man skubber fremad.
Den var i efterårskatalogerne. Måske i Idenyt.Kan ikke huske det.
Anne Marie
Skrevet af: Søren S Duun, 3. april 2009 kl. 22.43
Hvis det er den samme maskine jeg tænker på så sidder der 2 roterende børster, der fejer skidtet ind i en beholder. Fejemaskinen er beregnet til at feje store pladser med, men ikke kraftig nok til at fjerne ukrudt. Jeg ved at det danske firma Texas sælger disse fejemaskiner og idenyt har dem tit i deres reklamer. Måske har Harald Nyborg den også.
PÅ denne hjemmesiden hos Texas kan man se modellen
www.texas.dk/fejemaskine/ Denne maskine koster ca.kr. 2100,
Ellers har Netto en elektrisk maskine med en roterende børste, som kan fjerne udkrudt i mellem fliserne med, til den nette sum af kr. 299,,
En anden mulighed fandt jeg via Harald Nyborgs hjemmeside
MINI FEJEMASKINE 450X M/KNIVE kr 2495,
Mini Sweep henvender sig til alle, der har et mindre behov for almindelig renholdelse i indkørsler, på fortovet, eller på terrassen.
Mini Sweep er ikke bare en fejemaskine, men en multimaskine, med et stort repertoire.
Det store tilbehørsprogram der kan købes ekstra, omfatter mosfjerner, kantskærer, plænelufter og ukrudtsbørste, og gør Mini Sweep til en uundværlig medhjælper hele året rundt.
Maskinen er med sin lave vægt let at betjene, og med det justerbare styr sikres et optimalt ergonomisk greb. Bagkonsolen med de store støttehjul gør desuden maskinen lettere at køre med. Det fantastiske kompakte design gør, at Texas Mini Sweep er nem af opbevare i et skab, bag døren eller under trappen. Mini Sweep inklusiv fræserknive.
Så mulighederne er mange...
Skrevet af: Alice E., 11. april 2009 kl. 10.53
Hej igen! Har prøvet at finde denne lille manuelle fejemaskine på nettet forgæves, men jeg fandt noget andet: Jeg kan for 59 kr. købe nogle fjedre til at sætte på min elektriske Flymo rotorklipper. Hvis den så bliver stillet lavest muligt, vil jeg nu godt vædde på, at klipning med dette arrangement ca hver 5 dag vil svække både skvalderkål og vorterod. Håb: Selvfølgelig slå det ihjel. rapporter følger henover sommeren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.