Skrevet af: Torben Mørup, 16. april 2009 kl. 20.14
Vores Calsap hænger en del med bladene over hele planten. et det normalt? Skal der gøres noget?
Det skal siges at den er plantet i grov spagnum i et hjørne surbundsbed, hvor der er fuld sol. Den er udplantet i forår 2006 og har ellers blomsteret fint indtil nu.
Der er ikke blomster endnu (pr. 16.04.09), men ellers mange knopper.
Skrevet af: Mogens; E., 16. april 2009 kl. 21.28
Hej Torben.
Calsap er en sældeles hårdfør Rhododendron som trives fint i fuld sol. Det er ikke en Rh. med mørke grønne blade mere over i mellemgrønne. I første omgang ville jeg give den masser af vand (helst regnvand) da vi ikke har fået meget regn i dette forår. Efter et par dage vil bladene rejse sig igen. Hvis det ikke hjælper må du have fat i en bog om Rh. da der kan være flere årsager, bla. for lidt spagnum – for højt Ph. tal – manglende/for meget gødning – sygdom eller utøj. God arbejdslyst, for den har meget smukke blomster med brombær tegning i midten.
Skrevet af: Irene Iuel-Brockdorff, 1. september 2009 kl. 10.09
Mine Rhododendrom er kraftigt angrebet af
grønne insekter(flyvende) med røde striber på langs-
minder om en asparges bille – blot andre farver!
ca 1/3 af alle blade er gule/røde falder af!
med sorte pletter!
jeg har ca 30 buske alle angrebne
den ældste ca 35år!
Er bange for de mister alle blade/dør!
Der er insekter i hundredevis på hver busk!
venlig hilsen
fra fortvivlet haveejer
Irene Iuel-Brockdorff
Skrevet af: Mogens; E., 1. september 2009 kl. 20.34
Hej Irene.
Det lyder som værende voksne Rhododendron tæger. De ca. 4 m.m. store insekter med de gennemsigtige vinger, suger næring og saft ud af bladene hvorved betydelige skader opstår. I løbet af august sålænge vejret er mildt lægges æggene i rækker langs bladets midterribbe. Fra midten af maj det følgende år findes de gullige plettede larver ca.2 m.m. lange på bladets bagside hvor de suger næring og de små sorte pletter ses. Der bør sprøjtes med et insektmiddel fra en planteskole.
Skrevet af: Anni Dahl Pedersen, 24. marts 2011 kl. 14.29
Hejsa
Mine rhododendron, eller rettere nogle af dem "hænger med ørene". Jeg gav dem ny jord i efteråret. Kan jeg have været for gavmild med det så jorden er blevet for sur? Og hvad gør jeg i så fald ved det?
Med venlig hilsen
Anni Dahl Pedersen
Stenstrupvej 39
4180 Sorø
fadape@msn.com
Skrevet af: Mogens; E., 24. marts 2011 kl. 17.11
Hej Anni.
Når du skriver jord mener du forhåbentlig spagnum. Flere af mine Rh. hænger også med bladene, de trænger bare til en god gang regnvand. Spagnum kan ikke blive for sur, men find en masse visne blade og smid oven på spagnumen, det giver god muld til planterne og holder på fugten, og så er det i begyndelsen af april du skal ofre lidt Rh. gødning til dine Rodoer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.