Forum

Beskæring af Hortensia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 23. april 2009 kl. 8.16

Hej.

Jeg kan ikke huske hvordan og hvornår man beskærer Hortensia. Jeg har indtil nu kun klippet de visne blomstestande af. Det ser ud som, grenene er døde, og de skyder fra bunden, men jeg har også en plante, hvor der er knopper op ad grenene

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 23. april 2009 kl. 16.56

Du skal ikke hverken skære eller klippe noget før vi er helt sikre på der ikke kommer mere frost.

Så kan du klippe det visne ned til over en knop. Er det hele grene du vil af med skal du ikke tage dem allesammen, det er i de nye skud blomsterknopperne sidder. Så nøjes med at klippe halvdelen af grenene ned i år og de sidste næste år, så får du lidt blomstring ud af det.

(Det er vist et rodet svar, det er ikke hele linjen man kan se når man skriver)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 23. april 2009 kl. 20.20

I havecentrene er normalt mændene må købe aflad med en ny hortensia, når de er kommet til at klippe en hortensia helt ned. Der er kun et råd: Vent, VENT og VENT lidt længere.

Hortensia kan skyde fra bare grene til langt hen i maj. Også selv om de er begyndt at skyde fra bunden langt tidligere. Der er kun en lille chance for blomster fra bundskuddene. Blomsteranlægene er meget mere sikre på de skud, der kommer op ad de ellers visne grene:

VENT

Nyt svar til emnet »Beskæring af Hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af Hortensia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider