Skrevet af: Steffen Jensen, 28. april 2009 kl. 18.52
Jeg står og skal have plantet et blommetræ, det skulle gerne bruges som lætræ også.
Det kommer til at stå på en skrænt ned til en majsmark hvor der kan blæse en del fra øst. Vestfra ligger huset som beskytter det de første år indtil det er blevet højere end huset.
Det er altså et træ som skal vokse stærkt og være robust. Det næste er så blommerne...
Ja der er jo ikke to der har samme smag, men god smag og af den blå slags.
Jeg har kigget en del på linket: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/911.html
Her har jeg kigget lidt på sorterne Jubileum og Reine Claude d'Ouillins. Da de skal være selv bestøvende.
Nogen som har en ide?
Skrevet af: Mogens; E., 28. april 2009 kl. 21.08
Jeg har i 25 år haft meget glæde af mit Opal blommetræ. Det voksede hurtigt og blev meget tæt, selv om det står vindomsust, det giver et hav af rød/gule blommer og er selvbestøvende. Lige nu er det total overbroderet med duftende hvide blomster, og hvert år høster vi spandevis af saftige blommer. Så det træ kan anbefales.
Skrevet af: Boi Jensen, 28. april 2009 kl. 22.14
Hej Steffen
Opal og Jubilæum er begge 2 rigtig gode blommer, der kan bære noget, også i en forholdsvis tidlig alder. Samtidig er de moderat voksende, Opal nok lidt svagere i vækst end Jubilæum. Derimod er Reine Claude Ouillins ekstrem kraftig i vækst og da den samtidig kan være svær at få til at give frugt, er det ikke sikkert du skal satse i den retning.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Lise D, 30. april 2009 kl. 10.09
Hvis det skal være et af de træet der bærer blå blommer er Reine Claude d'Ouillins ikke et godt bud, da de er grøn-gule blommer. Men... de smager helt, helt vidunderligt! men som Boi skriver er de svære at få til at bære frugt...
Jeg har et i haven – er plantet for 2 år siden... der gik sygdom i det sidste sommer (sort monilla) jeg beskar der voldsomt og det ser 7–9-13 ud til det har overlevet. Mine forældre have et der først på 9 år gav blommer og kun 10–15 stk. pr. år!
Skrevet af: Steffen Jensen, 30. april 2009 kl. 16.29
Tak for svarene. Jeg tror jeg går efter Jubilæum, da det nok er det stærkeste træ mod sygdomme af dem jeg har at vælge imelem.
Men er der andre bud, så hører jeg gerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.