Forum

Bundække kontra skvalderkål og senne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 3. maj 2009 kl. 12.47

Jeg har et dige ved mine roser som skiller bedet og indkørslen.

Da jeg har en meget stor have, og ikke kan nå alt på kort tid, har jeg brug for, at det kan være lidt praktist for mig.

I diget har jeg bl.a. plantet skov/guld jordbær, og vinca.

Men der pipler meget af det famøse ukrudt alligevel.

Er der en riciko for, at skvalderkål og senne kan kvære mine blomster i stedet?

Og haordan kan jeg undgå ukrudt i mine gange i køkkenhaven?

Græsaffald kan der jo være frø i, og halm er der mangel på.

Have hilsen fra Sannah

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2009 kl. 22.03

Hej Sanna.

Vinca gror meget hurtigt og vil efektivt skygge for alt ukrudt. Men om nogle år vil dine roser også få problem, fordi Vinca også kravler opad. I køkkenhaven er skuffejernet den bedste hjælp, og der kan der lægges fliser i gangene.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. maj 2009 kl. 7.47

Hej Sannah Schou

Du kan godt komme til at opleve, at senegræs og skvalderkål breder sig meget – om de kan vinde over roserne er mere usikkert, men de kan ihvertfald komme til at genere dit gode havehumør...

Har du tænkt over,om der i dit nabolag gemmer sig en "havemakker", som kan hjælpe dig med det (luge-)arbejde, du ikke kan nå at gøre?

Betalingen kan jo være en aftale om høst af blomster, urter eller måske et stykke af din urtehavejord, som "havemakkeren" dyrker for at kunne høste til eget forbrug?

Vi har selv haft et kæmpehave på 13000 kvadratmeter – og havde på et tidspunkt 3 "havemakkere" og en børnehave, som bestyrede hver sit stykke jord.

Det gav en masse erfaringsudveksling på kryds og tværs – og med en eller to faste havedage om ugen i sæsonen var det en rigtig god måde for alle at nyde havedyrkningen, uden at vi oplevede at det forstyrrede vores familie- og privatliv. Og vi opnåede jo at se fire udgaver af havedyrkning i "vores" for store have...

Vi har ikke længere nogen stor have, men oplever frugten af mange års dyrkningserfaring tilsat vores oldemors mundheld:
En hav er en gav næ den ret er i lav – en hav er en plag næ den it er i lav.

Så vi regulerer den smule uønsket vegetation, der sniger sig ind i bede, mens det er småt og uden særlig grokraft.

Jeg håber, du finder en løsning, som passer til dig, så du kan bevare glæden over roser og alt andet, du gerne vil se vokse og blomstre!

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 4. maj 2009 kl. 8.23

Hej Mogens og Lone

Tak for jeres fine svar.

Det med roserne, så er de adskilt med en stengang over til diget.

Og den fine idé med en havemakker, den er nok ikke aktuel i mit tilfælde.

Familien har selv deres og naboerne er ikke aktuel for os.

Det jeg mener med at kvæle blomsterne er ment som bundækket.

Mogens det med skuffejern, den er der ikke plads til, da planterne gror meget tæt.

Derfor mit spørgsmål om de kan kvæle mit bundække.

Det kunne jo være en idé, med at lægge fliser mellem rækkerne, men alligevel ikke, for der skal jo kartofler i på et tidspunkt, og så dur faste rækker ikke.

Det er mellem rækkerne jeg her mener.

Flere gode råd efterlyses stadig.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 4. maj 2009 kl. 8.23

Hej Mogens og Lone

Tak for jeres fine svar.

Det med roserne, så er de adskilt med en stengang over til diget.

Og den fine idé med en havemakker, den er nok ikke aktuel i mit tilfælde.

Familien har selv deres og naboerne er ikke aktuel for os.

Det jeg mener med at kvæle blomsterne er ment som bundækket.

Mogens det med skuffejern, den er der ikke plads til, da planterne gror meget tæt.

Derfor mit spørgsmål om de kan kvæle mit bundække.

Det kunne jo være en idé, med at lægge fliser mellem rækkerne, men alligevel ikke, for der skal jo kartofler i på et tidspunkt, og så dur faste rækker ikke.

Det er mellem rækkerne jeg her mener.

Flere gode råd efterlyses stadig.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 4. maj 2009 kl. 9.29

Hej Sanna
Hvis der ikke er plads til et hakkejern, kan du muligvis få gavn af en cirkelhakker.

Den har ingen skarpe kanter, så den er fin til at luge, hvor der kun er meget lidt plads.

Er selv meget glad for min.

Hilsen Linda

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2009 kl. 9.34

Så er der kun at bruge klør 5, og det tager tid men giver motion. Hvis dit bunddække står rimeligt tæt nu, vil det allerede til næste år overskygge det meste af ukrudet.

Nyt svar til emnet »Bundække kontra skvalderkål og senne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bundække kontra skvalderkål og senne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider