Skrevet af: Laura, 11. maj 2009 kl. 16.56
Jeg vil høre om I kunne være behjælpelige med at finde ud af hvilke planter vi skal vælge.
Vi har planer om at lave en jordvold til en rutchebane i vores have. Vi regner med at den bliver 11,5 m høj, og et par meter lang.
Krav til planter:
Robuste/slidstærke
Ikke giftige
Skal ikke være noget man falder over/kan filtre fødderne ind i.
Kan tåle halv-skygge
Skal forholdsvis let kunne begrænses til volden (der kommer græsplæne/hæk lige ved siden af volden
Vi har tænkt på græs, men hvad skal man vælge, vi kan jo ikke slå græsset oppe på volden.
Har også tænkt på hasselurt, men ved ikke hvordan den lever op til vores krav.
Har læst lidt om trædebregner, og synes de er rigtig flotte. Kan de mon bruges?
Håber på at høre nogle forskellige input fra jer
Mvh Laura
Skrevet af: Lone Brems, 12. maj 2009 kl. 16.24
Hej Laura
Hasselurt skal det nok ikke være den er giftig og kan give hudirritation. Og derudover tåler den ikke at blive trådt i og det kan vel næppe undgås for kortbenede mennesker, der gerne vil rutche en tur :-)
Man kunne jo vælge en langsomtgroende græsart, der sjældent skal klippes og evt starte med at forberede jorden til rullegræs, så der i løbet af en månedstid ikke behøver at være restriktioner på brugen af volden og rutchebanen.
Det er nok en lidt omkostningstung ting at starte med men det er enhver form for udplantningsplanter også...
Trædebregner er der mange af havebænkens skribenter som har erfaringer med klik dig ind på emnet prydhaven i menuen til venstre og skriv søgeordet "trædebregner".
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Laura, 12. maj 2009 kl. 18.31
Hej Lone
Tak for dit svar.
Hasselurt er droppet igen.
Rullegræs bliver det ikke, men det haster heller ikke med at komme til at rutche. Vi ville bare gerne have det lavet mens vi har lejet maskiner til noget andet.
Vores datter bliver snart to år, så hun er stadig for lille til selv at rutche. Men næste sommer går det løs.
Er der nogen der ved noget om hvilken type græsfrø man evt skal bruge? Gerne med navn. Har kigget lidt rundt, men det er jo en jungle at finde rundt i. Kan finde mange steder der sælger frø, men ikke så mange der forklarer i dybden hvilken type man kan bruge hvor.
Jeg undersøger lidt videre om trædebregnerne, men jeg tror nok at min mand er mest til græs.
Mvh Laura
Skrevet af: Lone Brems, 12. maj 2009 kl. 20.22
Hej Laura
Valg af græssort:
Måske har i en golfklub i nærheden der er ihvertfald kyndige folk, som ved, hvilke græstyper der vokser ganske langsomt.
Måske kan I klare jer med de råd, som I kan få i en planteskole / plantecenter.
Og skulle i ikke nå at få sået græs i maj måned kan det jo nås i august september.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.