Forum

Nedlæggelse af græsplæne?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jytte Jensen, 25. maj 2009 kl. 22.19

Jeg vil gerne af med min lille græsplæne og have blomster i stedet for.

Jeg har hørt at man bare kan vende jorden, så græsset kommer ned i jorden så at sige.

Hvad mener I om den metode?

Er den brugbar?

VH
Jytte Jensen

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 27. maj 2009 kl. 15.29

Den er absolut brugbar, men det er ikke en mirakelløsning, og du kommer nok til at grave/luge mange gange, før græsset er helt væk.

Hvis du er en tålmodig sjæl, lægger du sort fiberdug over det areal du vil have blomsterbed i, og venter. Efter en sæson (fx fra efterår til forår) er græsset omdannet til den fineste muld, som kan graves igennem og plantes i.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Jensen, 27. maj 2009 kl. 15.35

Jeg tror jeg vil prøve med fiberdugen, plænen er ikke særlig stor.

Hvilken slags fiverdug skal det være?

vh
Jytte

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: N., 27. maj 2009 kl. 19.58

Sort plastic er billigere.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Jensen, 28. maj 2009 kl. 9.34

Fås den i reelle mål? Jeg mener man skal vel ikke stå og rive plastsække op.

Og hvordan får man den til at ligge fast? med sten i kanterne, eller kan man stikke nogle pinde ned rundt omkring? eller?

vh
Jytte

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 28. maj 2009 kl. 16.14

Ja, du får det til at ligge fast med sten i kanterne og fordelt over hele arealet. Så det ikke blafrer for meget i stormvejr.

Og ja, plast er billigere, jeg kan bare bedre lide fiberdugen, fordi den er gennemtrængelig for vand, og fordi den er pænere at se på.

Jeg kender ikke mål på plast i ruller, men ved at det kan fåes.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 28. maj 2009 kl. 17.06

Hej Jytte.

Jeg mener man sagtens kan bruge løsningen med at vende græsstørvene. Jeg har gjort det flere gange og det har ikke givet meget mere lugning end et ''normalt'' nyt bed.

Jeg graver tørven af, og lægger først pap på jorden i hullet og derefter den vendte tørv. Grønt (Græs) og brunt (pap) gør at det formulder hurtigt og giver en dejlig jord.

Du skal være så omhyggelig som muligt med at der ikke stikker græstotter op der hvor tørvene mødes. Jeg propper dem ind under tørvene så vidt muligt. Og så skraber jeg til sidst i den nye øverste jord, så den dækker resten af græstotterne.

Derefter går jeg over bedet ca én gang om ugen med min cirkel-hakke og tager de få totter som kommer op. Det er kun i nogle uger.

Hvis du vil være helt sikker på at græsset ikke kommer op i kanterne, kan du grave tørvene af, og derefter grave endnu et spadestik ned, evt som reol-gravning. Derefter lægger du tørvene ned i de nu to spadestiks dybde og dækker tørvet med et spadestiks jord. Det er et lidt større arbejde, og jeg har endnu ikke gjort andet end at vende selve tørvet.

Med begge disse metoder kan du plante med det samme.

Hvis du kommer ned i den dybde hvor pap og tørv er, stikker du bare hul i pappet og fjerner lidt af græsrødderne i plantehullet.

Jeg håber min forklaring var nogenlunde forståelig.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. maj 2009 kl. 17.07

Jeg vil mene at du trygt kan vende plænen på hovedet, da dette jo da vil være gavnligt i forhold til videre kultivation af samme.

Mvh Eivin (^_^)

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 28. maj 2009 kl. 17.10

Hej igen.

Du kan evt. søge på Lasagne som lasagne bede. Dér har jeg skrevet lidt om det før.

Hilsen Hanne

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2009 kl. 21.22

Hej Hanne.

Hvad er fordelen ved at placere pap under græstørvene. Bortset fra at det tager længere tid. Jeg vender bare græstørvene på hovedet og efter ca. 3 uger er græsset formuldet.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 28. maj 2009 kl. 22.26

Hej Mogens.

Det skulle være at græsset + pappet nærmest danner en lag kompost sammen. Men det er ikke noget jeg har så meget forstand på. Jeg havde bare læst det flere gange inden jeg gjorde det første gang. Og siden er jeg fortsat fordi det virker fint.

Jeg tror det er lige så godt bare at vende det, men måske giver det lidt mere næring i jorden med pappet?

Hilsen
Hanne

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2009 kl. 22.43

Hej igen Hanne.

Det er jo fint at det virker selvom det er mere tidsrøvende, men der er ikke meget næring i pap som er fremstillet af genbrugspapir og klister.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 28. maj 2009 kl. 22.46

Nej, det har du egentlig ret i. Så langt har jeg faktisk aldrig tænkt :-)
Jeg synes altid jeg har pap liggende, så derfor tænkte jeg det som en nem måde at komme af med det på. Men nu kan det da godt være at jeg dropper det næste gang.

Fortsat god aften :-)

Nyt svar til emnet »Nedlæggelse af græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nedlæggelse af græsplæne?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider