Skrevet af: Steffen Jensen, 2. juni 2009 kl. 20.57
Hej alle.
Jeg er den lykkelige ejer nyt hus med en nyanlagt have, men den giver mig godt nok problemer...
Da bygherren løb tør for penge sidst i byggeperrioden er haven lavet meget dårligt.
Der er lagt 1m sand på grunden, og dernæst kørt ca 10cm lerjord på.
Græset har svært ved at gro i lerjorden, og der er absolut ingen nærring i jorden.
Hvis solen skinder og der er varmt skal græsset næsten vandes to gange om dagen eller visner det.
Jorden har vandet svært ved at trænge ned igennem og der dannes tit små søer i græsset. Jorden er bare stenhård!
Selv om jeg gøder og vander skulle jeg kun klippe græsset 4 gange hele sidste år!
Er der nogen har nogle fif til hvordan jeg kan gøre jorden bedre og få en rigtig flot plæne?
Det skal lige siges at der gødes tit og vandes, uden det hjælper ret meget. Grunden er på 2200m2.
Skrevet af: Line Mathiesen, 4. juni 2009 kl. 12.46
Det lyder da helt godnat, den måde din have er lavet på. Er der virkelig kørt 1 m sand på hele grunden? Lyder meget mærkeligt, og meget dyrt, så jeg kan egentlig godt forstå at din bygherre løb tør for penge, det er jo sand for en kvart million ;-)
Skrevet af: Steffen Jensen, 4. juni 2009 kl. 13.15
Det er fordi huset er blevet langt oppe på en bakke top, så for at jævne grunden ud og huset kan stå ordenligt er der kørt en masse sand på.
Men nu var det jo græsplænen jeg har problemer med...
Skrevet af: Lilium, 4. juni 2009 kl. 18.44
Desværre ser det ikke godt ud hvad angår drømmen om en flot græsplæne.
Sand i en m tykkelse er ikke et godt grundlag selv ikke med 10cm lerjord ovenpå. Det vil altid være knastørt.
Hvis du virkelig skal have en græsplæne der er varig vil det være bekosteligt og kræve enorme mængder kompost -lerjord til at hold på vandet.
En anden løsning kunne være helt at opgive drømmen om græsplæne og i stedet satse på noget andet der kan gro under de betingelser.
Måske rhododendron (med nedgravning af passende mængder sphagnum) ville være en god ide (jeg har dem ikke selv da jeg har stiv lerjord)-så jeg håber at der er andre på listen der kan give dig et par gode råd om alternativer.
Opgiv græsplænen-det vil kun give dig irritation og bekymringer.
Skrevet af: Steffen Jensen, 4. juni 2009 kl. 18.54
Havde jo lidt en tanke om at i løbet af nogle år ville der blive dannet et muldlag ovenpå lerlaget. Der bliver jo gødet, og der vandes også på den del af plænen som vi går en del på.
Hvad med at drysse et meget meget tyndt lag kompost ud over plænen hvert år, græset ville ikke have noget problem med at gro op i det. Det burde kunne give en bedre jord over nogle år.
Jeg vil ikke opgive græsplænen, den viser meget små forbedringer med det jeg gør nu.
Men det går ALT for langsomt, og kræver en del arbejde.
Skrevet af: Lilium, 4. juni 2009 kl. 19.00
Jeg har selvfølgelig fuld forståelse for dit projekt.
I så fald vil det dreje sig om 3–4 cm kompost x flere hvert år i mange år.
Et tyndt lag vil hjælpe som en skrædder i helvede.
Iøvrigt er der udgivet en glomrende bog der hedder
" Græsplænen" Politikens forlag 1982, 190 sider...
Læs den!
Skrevet af: Steffen Jensen, 5. juni 2009 kl. 0.15
Jeg tror du har misforstået det lidt. Jeg ønsker jo ikke at gøre græsplænen til DKs flotteste, men bare at den kan gro normalt og generalt se sund og normal ud.
Det kræver ihvertfald ikke 30cm muldlag oven på det eksisterene lerlag.
Er sikker på at fx 5cm muld er et rigtig godt stykke på vejen, og et kraftigt græs har kraftige rødder som kan løsne og arbejde med det ler som er der nu.
Der er åbenbart ikke mange fif at få herinde... Først får man at vide man bare skal glemme alt om en græsplæne på 2200m2 og lave et bed!
Beklager, men det kan jeg ikke rigtig bruge til noget.
Plænen er kun 1½ år gammel, så den fortjener en chance.
Jeg vil fortsætte med at gøde og vande, da det hjælper. Måske vil jeg i fremtiden drysse lidt kompost på de mest udsatte steder på plænen, og se om det giver noget resultat.
Jeg skal nok få den pæn engang... om det så tager år!
Skrevet af: Majbrit, 5. juni 2009 kl. 10.02
De eksisterende forhold gør, at når vandet endelig er kommet ned i lerlaget, bliver det suget hurtigt ud at sandets kapillærvirkning. Græssets rødder vil under disse forhold skiftevis rådne og tørre ud.
Køb MEGET kompost og fordel ud over græsset. Lån en havetraktor og bland de øverste 30 cm ler/sand/kompost sammen. Så græs igen. Vand, vand, vand til græsset har godt fat.
Eller plant træer med dybe rødder tæt og hav en skov i de næste 10–20 år. Det vil give en meget fin jord. :-)
Skrevet af: Steffen Jensen, 5. juni 2009 kl. 11.30
Jeg har faktisk i den ene ende af grunden nogle 60–70 år gamle bøgetræer, der under gro græsset faktisk rigtig godt.
Der falder også en del organisk materiale ned i græsset der.
Der er ydermere plantet en del "parktræer" som får brede kroner i haven.
Jeg kan godt lide en have anlangt som park, så det er sån jeg har bygget den op.
Div. bærbuske hele vejen rundt om grunden i to rækker, sat som læbælter og ca 10 træer som bliver ret store og smider en del løv rundt i plænen.
Træerne skulle gerne hurtigt få rødderne ned under sandet, og fat i den gamle havejord.
Så med årene kommer der skykke og en del blade på græsplænen. Dette burde også hjælpe.
Skrevet af: Lilium, 5. juni 2009 kl. 16.35
Til indlæg 6.
Som jeg sagde tidl. har jeg fuld forståelse for dit projekt.
Imidlertid er der også noget irrationelt ved at forsøge at dyrke rhododendron i stiv lerjord.
Dem der gør det må selvfølgelig gøres opmærksom på at det kan skabe problemer.
3–4 cm kompost/x flere per år vil ikke blive liggende ovenpå jorden, men vil blive nedfældet af regnorm m.m. i det øverste lag som med tiden vil give grobund for græsset-så jeg tror du har misforstået hvad jeg skrev.
Jeg vil imidlertid fastholde at 1m næringsfattigt sand som grundlag, selv om der ovenpå er påført 10 cm ler er en næsten håbløs opgave for en grøn græsplæne, da underlaget virker som en mega svamp.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.