Forum

Rhodendendron

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane, 18. juni 2009 kl. 13.34

Har et gammelt rhodendendron bed hvor jeg har fjernet en gammel uægte jasmin bagved og så plantet nye rhodendendron. de gamle er trods gødning de sidste to år blevet ret pindede. Hvornår og hvordan og hvormeget kan jeg beskære de gamle for at gør dem tætte igen.

Jane

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj, 18. juni 2009 kl. 15.52

Hej Alle. jeg er så småt begyndt at plante lidt på altanen men skal bruge en gødning der har en
NPK værdi der hedder 10–5-5. er der nogen der ved hvor det kan købes...? Har været flere steder men syns ikke jeg har fundet noget med de værdier...!

Håber du/i kan hjælpe mig med dette.

Mvh Nikolaj

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 18. juni 2009 kl. 16.47

Hej JANE
Du kan beskære rhododendron nu, hvorefter planterne skyder. Jo længere du venter med beskæringen, des sværere får planterne med at afmodne de skud, du fremprovokerer. Men hvorfor mon de blev "pindede"? Har det noget med lysmængden og det du fjernede at gøre. Måske er det blot alderen? Din beskæring kan medføre, at planterne blomstrer knap så meget næste sæson. Der er desuden en sammenhæng mellem kvælstofgødning og blomstring. Jo mere kvælstof jo større bladvækst – blomstermængden kan så reduceres. Men har du plantet i beriget spahnum, er det fint med lidt gødning efter anvisningerne på posen.

Hej NIKOLAJ
Du behøver faktisk ikke går op i, om det lige præcist hedder 10–5-5, 12–7-8 eller noget tredie. Det første tal fortæller om N-indholdet. Er værdien høj her, er gødningen møntet på planter med stor bladvækst og der er højere indhold i forhold til fosfor og kalium. De fleste gødninger har en fordeling, der er tilpasset planter – specialgødning eller all round. Det fremgår af emballagen.

Desuden påvirker vejrforhold (nedbør og temperaturer) planternes individuelle vækst og dermed optagelse. Planternes størrelse og rodvolumen betyder også noget, så der er forskel fra altan til altan, hvor mange timers sol er der – hvilken vej vender altanen. Organiske og økologiske gødninger frigiver næring lidt langsommere en syntetiske (kunstgødninger). På en altan kan der være lidt lugtgener, hvis du vælger en organisk/økologisk gødning fra husdyr. Efter regn, kan disse give en landlig odeur (især kvæggødning).

Kun professionelle gartnere, kan via drypvandingsanlæg og computerstyring give præcise tilførsler.

Får planterne for meget kvælstof, kan det gå ud over blomstermængden (se evt. svar til Jane) så tag det helt roligt. Du bør blot passe på ikke at overdosere.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Bak, 7. februar 2018 kl. 15.26

Hej.
Jeg har 2 20 år gamle hvide rhodendendron stående ca 30 m fra hinanden. I 2015 blev flere af blomsterknopperne brune og visnede helt hen på efteråret på den ene plante . I 2016 var der stadig nogle af knopper, der blomstrede, men alle de brune var døde.
Efter blomstringen satte busken mange nye friske knopper som dog alle blev brune i løbet af efteråret og næste forår var der kun 5 bomster på busken. I 2017 begyndte den anden plante at have de samme brune knopper. Ved siden af de hvide står der nogle rødlilla rhodendendronbuske samme alder som de hvide. De røde fejler ingenting. De har mange store flotte blomster.
Jeg tror det er et skadedyr;
Har i hørt om tilsvarende problem? og hvad kan jeg gøre?
Mvh Bente

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. februar 2018 kl. 11.06

Hej Bente.
Jeg gætter på at dine hvide rhododendroner er Cunningham’s White’ ... og - at de er ramt af cikaden og den medfølgende svamp.
Andre sorter er knapt så plaget af angrebene.

Du slipper nok aldrig af med cikaderne i de 2 buske, men du kan sikkert minimere opformeringen af nye cikader ved at knække de sorte/brune knopper af hurtigst muligt, eller i løbet af de næste måneder.
Husk at smide de døde knopper i skraldespanden - ikke i komposten.

Mvh James

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 18. februar 2018 kl. 20.22

Det er ikke cikaden der gør det af med de fleste af knopperne på Cunninghams White. Det skyldes at sorten har den den evne at remontere lidt med blomstringen i efteråret. Nogle knopper når at åbne sig helt med en blomst om efteråret mens mange af knopperne kun lige når at åbne sit dækblad. Når knoppen først er "begyndt" at springe ud så løbet kørt for den knop når vinteren er kommet. Nogle år er det værre end andre.

Nyt svar til emnet »Rhodendendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rhodendendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider