Forum

Flytning af roser i juni – juli

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben, 21. juni 2009 kl. 22.10

Jeg skal flytte nogle roser – og har læst mig frem til, at NU er et rigtigt dårligt tidspunkt...Hvad gør jeg for at sikre roserne optimalt... og min glæde over dem...de skal flyttes fra en landsdel til en anden

Iben

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. juni 2009 kl. 11.54

Hej Iben

Klip dem kraftigt ned, studs rødderne, pak et par kassable fugtige håndklæder om rødderne. Læg planterne i en vådfast papirspose som ikke lukkes helt til.

Sørg for at transporten sker uden trykskader på roserne og også for, at risikoen for ophedning i sommersolen under presenning / i bil er mindst mulig.

Plant straks på et let skygget sted i fugtig, men ikke dyngvåd jord når du ankommer til dit nye bosted.

– og så skal der håb til ;-)

Skulle det gå skidt, kan du i stedet glæde dig til novemberlys og en ny begyndelse sammen med nye rosenplanter.

God flytning!

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 22. juni 2009 kl. 14.06

Hej
tak for super hurtigt svar... jeg x alt hvad jeg har og gør forsøget.

Hilsen
Iben

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 23. juni 2009 kl. 9.59

Hej Iben
Sidste år gravede min nabo nogle roser op på årets varmeste dag og smed dem i solen fordi de bare skulle smides ud. Det kunne jeg ikke bære at se på da jeg kom forbi og jeg fik lov til at snuppe dem med hjem. Selvom de havde ligget der vel i nogle timer gjorde jeg forsøget.

Jeg klippede dem ned som Lone beskriver og plantede dem i lidt let skygge og vandede hele sommeren. En enkelt står i et bed og derudover satte jeg 3 stk. i en stor balje. Jeg har tung lerjord som de godt kan lide.

De overlevede og jeg var spændt på at se hvordan de ville komme i år. Da de begyndte at skyde fik de lidt gødning.

De står nu med sunde blanke og friske blade og er oversået med knopper – det kan altså lade sig gøre, også selvom man er rimelig ny i roser som mig!

(Der er tale om lave bunddækkeroser i mit tilfælde).

Held og lykke med projektet – og skriv gerne ind om hvordan det spænder af!

Mange hilsener
RikkeB

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 23. juni 2009 kl. 15.08

I skal nok høre om mine roser – der er jo lidt sport i at (be)handle mod alle odds – og vinde ;0)

Iben

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 23. juni 2009 kl. 19.09

Jeg skulle for nogle år tilbage flytte og ville have mine 27 rosenbuske med mig, havde dog ikke en have lige med det første. Men kunne have planterne stående hos nogle venner til året efter. Dette skete i august.

Jeg gravede dem op og stillede dem i spande osv. fyldt med vand og kørte afsted på en trailer. En hård medfart, men alle overlevede og blomstede meget fint året efter. Dog ikke i fuld størrelse, men det gør de i dag. Det skal lige siges at de blev flyttet/sat det blivende sted det førstkomne forår.

Roser er ikke så sarte, men har det selvfølgelig som alle andre levende væsner bedst med den bedste behandling.

Helle-Sofie

Nyt svar til emnet »Flytning af roser i juni – juli«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af roser i juni – juli

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider