Forum

Beskæring tatarisk gedeblad

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Frank, 22. juni 2009 kl. 8.50

Hej alle
Er der en der kan fortælle mig hvornår en tatarisk gedeblad, skal beskæres. Jeg har store flotte buske af denne slags Gedeblad – Lonicera, som er ved at afblomstre og så kommer der store flotte orange bær på bagefter. Vi har beskåret dem som en hæk de sidste mange år, men så skyder busken kun fra hvor vi har skåret. Skal den beskæres til 50 cm over jorden for at blive som ny? og hvornår skal dette ske. Håber en af jer kloge kan hjælpe mig med et svar. På forhånd tak for hjælpen.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. juni 2009 kl. 10.09

Det er så hyggeligt og godt at beskære sine træer og buske, da havedyrkningen jo da derved kan tildeles et højere æstetisk niveau. Selv er jeg nu ikke så glad for at figurklippe da det jo da jo derved kan måske komme til hej at fremstå lidt for kunstigt, som jo ikke er naturligt.

Mvh Eivin (^_^)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 1. september 2009 kl. 23.44

Hej Vibeke.

Den mest korrekte beskæring er ved at forynge busken.

Det gør du ved at klippe 1/3 af grenene ned til ca 10 cm. over jorden, bedst lige efter blomstringen, for det er på det tidspunkt hvor der er gang i nyvæksten.

Året efter klipper du halvdelen af de resterende grene ned på samme måde.

Det 3-die år klipper du resten af grenene ned, og du har nu en helt ny og forynget busk.

Du skal dog hvert år tynde ud i de nye skud, således at du kun beholder en del af dem og kun de kraftigste, ellers vil den blive alt for tæt.

Derefter skal du ca. hvert 2-det eller 3-die år klippe nogle af de ældste grene ned, for hele tiden at holde busken "ung".

Venligst Grethe

Nyt svar til emnet »Beskæring tatarisk gedeblad«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring tatarisk gedeblad

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider