Skrevet af: Preben Badstue, 4. juli 2009 kl. 15.06
Vort 10 år gamle og høje træ blomstrede for 2 år siden.
Sidste år var der ingen blomster, og til dato har vi endnu ikke set spor af knopudvikling.
Hvad mon dette kan skyldes?
Preben
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. juli 2009 kl. 21.41
Det er usædvanligt tidligt det har blomstret. Normalt skal det være mellen 20 og 30 år inden der dukker blomster op.
Det er ikke hvert år,de blomstrer,så der er ikke noget du kan gøre.
Anne Marie
Skrevet af: Preben Badstue, 5. juli 2009 kl. 15.00
Hej Anne Marie.
Det er sommetider, at det der står i bøgerne ikke passer helt.
Vores træ blev plantet for 10 år siden, har groet meget fint og er nu ca 12 m.
Forrige sommer var der en hel del blomster, sidste år så vi ingen.
Vi har lige inspiceret træet igen, og fandt søreme 6 pæne blomster, men de er vanskelige at se, da de gul-grønne farver let maskeres af de store blade.
Vi har også to cornus cousa en hvid og en rød plantet for 9 år siden desværre tæt ved graner o Thuja, og de har slet ikke trivedes indtil i år, da vi gav dem en god mængde vand i en tør periode. De har i år været helt fantastisk flotte og længe "blomstrende". Jeg ved, at flere har problemer med dem, men vand gør altså underværker.
Dette var et lille sidespring.
Hilsen
Preben
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juli 2009 kl. 8.52
Det er nu ikke lige bøgerne jeg referer til, men egen erfaring med et på 30 år i haven og erfaringer fra andre med tulipantræer.
Kornellerne vil gerne have vandholdende jord,så bundvanding gavner dem meget i tørre perioder. Især lige omkring løvspring.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Preben Badstue, 6. juli 2009 kl. 10.51
Det er bare mærkeligt, om der er så stor forskel på hvor tidligt deres blomstring starter. Hvis der er det! Efter at vores træ bare havde stået og groet nogle år, bestemte jeg mig forrige år for at se, om der ikke snart kom blomster og søreme om ikke der var en hel del.
Mon det kan være: "Søger, og I skal finde"? Eller som det siges i en reklametekst: Hvis du ikke kan se det, har du godt nok brug for briller!
Nå, vi har også en jævnaldrende Liriodendron t. aureomarginata, men den står lidt mere indeklemt og har endnu ingen blomster.
Hilsen
Preben
P.S. Også hilsen fra de to sumpege og den kirsebær kornel, jeg købte hos dig forrige år. De udvikler sig fint.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.