Skrevet af: Heidi Svendsen, 12. juli 2009 kl. 14.25
Nu har jeg to gange inden for de sidste 14 dage oplevet at det brænder i munden når jeg har været i haven og prøvet at få has på skvalderkål og en anden slags ukrudt som jeg ikke ved hvad hedder. Den er lille og lysegrøn, minder lidt om fuglegræs. Der er også en tre fire andre slags men ikke i så stil som de to føst nævnte. Er der nogen der ved hvad det kan være? -det brænder lige som hvis man havde rørt ved frisk chili og så rørt sig på munden bagefter. Kom desværre til at kysse min mand, så nu brænder han også :o/
ps. jeg har gået og røget ude i haven, mens jeg lugede: derfor hånd til mund!
Skrevet af: Lilium, 12. juli 2009 kl. 22.37
Der er et ukrudt der hedder bittercress- og jeg tror det er denne-den har peberagtig smag. Den er ganske lille og trives i sur jord. Den kan spises og blev tidligere brugt i sandwich i England som en slags erstatning for karse. Er rig på C.vit. og derfor ganske nyttig (hvis ikke den spredte sig som et ukrudt).
Det er ikke skvalderkål så den kan udelukkes.
Så fortsæt endelig kysseriet!-og C.vit. nedsætter desuden også din risiko for lungekræft.
Skrevet af: Jytte, 13. juli 2009 kl. 0.35
Det er den vi på dansk kalder Engkarse, Cardamine pratensis.
Jeg er ikke helt enig med dig Lilium i at den trives i sur jord, her hos mig kan den sagtens gro i den almindelige havejord.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.