Forum

Frø af stokroser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bettina Falsvig, 19. juli 2009 kl. 13.59

Smider lige min tekst her, da der ik blev reagerede, da jeg smed det sidst i en anden tråd. Håber nogle kan hjælpe.

Det kan godt være jeg er lidt smådum. griner sødt.

Men jeg må også lige have hjælp til disse stokroser... Jeg har 2 farver stående. og de blomster i fuld flor.

MEN der sidder også nogle små lysebrune "kugler" som let falder er ved berøring. Er det dem man skal bruge som frø?

Eller kommer de først senere?

For et andet sted stod der at det skulle være nogle flade nogle (som først skulle være grønne og senere blive brune og hindeagtige)... og det er disse altså ikke... De er små brune "ærter". nogle endda lidt mindre. Der er slet ikke noget "fladt" på mine stokroser. hmmm.

Jeg bliver nød til at tørre dem. Har jeg læst man kan, og hvis det er det rigtige, skal jeg så bare lade det hele ligge og tørre? altså de små "ærter". (Da vores facader skal renoveres, og skal være ryddet d. 31/8.)

Og jeg ved ikke hvornår vi får haverne igen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 19. juli 2009 kl. 19.45

Hej

Er der ikke noget inden i de små brune kugler?Der burde være frø inden i hvis de er afblomstret.Frøene kan du så og få nye planter.Håber det er til lidt hjælp.

Venlig hilsen Lotte

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Falsvig, 19. juli 2009 kl. 20.08

Altså ikke som jeg tænker frø... Jeg kan lige som skrælle yderste lag af... dog sidder det fast 1 sted (ligesom hvis man skræller en banan, så sidder det fast i bunden)...

Har også lige prøvet at flække en... ud over en larve eller lign... adrrr... der kom ud af... så var det inde i kuglen nærmest støv...

Hmm er der ik nogle der har nogle billeder af frø og de ting frøene sidder i, så jeg kan se hvordan det skal se ud? :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 19. juli 2009 kl. 20.17

Frøkapslerne (til højre på billedet) ser sådan ud: www.dkimages.com/discover/previews/746/95266.JPG
og er fyldt med flade frø (til venstre på billedet).

Frøkapslerne er først modne når de bliver visne/brune.

Flere billeder kan ses her:

www.dkimages.com/discover/previews/879/25107821.JPG

www.dkimages.com/discover/previews/746/95266.JPG

farm4.static.flickr.com/3208/2916772689_2324938e52.jpg?v=1223303720

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Falsvig, 19. juli 2009 kl. 22.50

Tusind tak for billederne

Det hjalp meget. Mine ligner de lyse brune på første billede... Dog er de ikke særlig store, og måske derfor der ikke er frø i... Prøver at se tiden an og se om nogle af de større knopper bliver visne, inden de nedlægger min have :-)

Men nu ved jeg hvad jeg skal se efter, så tusind tak :-)

Hilsen Bettina

Nyt svar til emnet »Frø af stokroser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frø af stokroser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider