Forum

Hvilket træ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stine, 9. august 2009 kl. 18.05

Jeg vil gerne ønske mig et træ i fødslesdagsgave, men jeg ved ikke hvilket. Jeg vil gerne have et træ der vokser hurtigt (ikke fyr el. gran) og som får en stor og flot krone. Det skal plantes i en paracelhus-have i et hjørne som vender ud mod grønne fællesarealer, så det må gerne få en pæn højde, dog ikke sky-højt. Hvad kan I anbefale?

Mvh. Stine

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 9. august 2009 kl. 19.55

Ét af mange bud er japansk kirsebær.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 9. august 2009 kl. 20.47

Hurtigt er jo relativt, men hvad med et æbletræ – fine blomster om foråret og frugt i eftersommer/efterår alt efter sort.

Pil vokser hurtigt og kan blive et godt klatretræ, men det har jo ikke hverken blomster eller frugt.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. august 2009 kl. 21.07

Et andet bud kan være et Oktober kirsebærtræ. Det blomstre med hvide/lyserøde blomster det meste af vinteren lige fra oktober til marts. Det er et flot syn i den kolde tid.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. august 2009 kl. 8.52

Hej Stine Bøgh Kruuse

For at få overblik over mulighederne kan du låne på biblioteket:

Landskabsarkitekt Jane Schul
"Hvilken plante hvor"
Politikens forlag – 2. udgave 2007

Deri er en fremragende, let tilgængelig oversigt over slutstørrelse, skyggeforhold, krav til jordbund osv. (også for alle andre plantefamilier end lige træer – en god håndbog for havefolk).

Med venlig hilsen fra
Lone

PS: Overvej grundigt, om det skal være et frugtbærende træ – det kan give problemer på fællesarealer. (Som f. eks: Er du villig til at dele høsten med andre? Vil andre finde sig i overmodne mirabeller på plænen i juli og august?)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 10. august 2009 kl. 19.51

Ja-så vil jeg da komme på banen og mane til besindighed.

For altså-hvilke træer -buske er jeg selv mest glad for-jo dem der vokser langsomt.

Det kan lyde som en gammel sur mands betragtninger, men det er det ikke.

Parcelhushave-jo træer der skal ikke vokse til 10 m højde in no time -så ud med birk og lignende.

Et af de træer-buske jeg selv er mest begejstret for og takker mig selv for at jeg har plantet er en Cornus cousa.

Den kan man nyde i en menneskealder uden at klippe i den overhovedet-og den er bare så flot når den blomstrer -og ligeledes senere når den får de røde blade om efteråret.

Den der har lyserøde blomster er omend endnu flottere!.

Den heddder Cornus florida.

Se:
images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.findmeplants.co.uk/photos/cornus_florida_rubra.jpg&imgrefurl=http://www.findmeplants.co.uk/plant-cornus-florida-1223.aspx&usg=nNGeEDMl1WqfUOIglOx74t8MFaE=&h=300&w=300&sz=107&hl=da&start=3&um=1&tbnid=WUos8IZ5FkrkiM:&tbnh=116&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dkornus%26hl%3Dda%26sa%3DN%26um%3D1

Cornus cousa:
image02.webshots.com/2/2/76/25/40927625gkNRrf_fs.jpg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 12. august 2009 kl. 21.10

Tak for de mange svar. Jeg tror at jeg vil prøve at kigge på den der bog, for jeg synes godt nok at det er lidt svært at finde ud af.

Nyt svar til emnet »Hvilket træ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilket træ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider