Forum

Bambushæk ønskes…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 16. august 2009 kl. 13.13

Ja, den er god nok – jeg synes bambus er smuk og har overvejet at få den som hæk. Dmen uanset hvor jeg leder, får jeg bare anvisni'nger på hvordan jeg kan få den op når jeg er træt af den.

er der gode hjemmesider om bambus. Har nogle gode erfaringer med bambus. nedenstående er hvad jeg tor jeg ved om bambus...:

hurtigvoksende
kan styres ved hjælp af ''hegn'' om rødderne
er stedsegrøn- eller ihvertfald tæt om vinteren
giver en fantastisk risle-lyd når det blæser
ser eksotisk ud
skal ikke klippes
kan fås i forskellige arter afh af ønsket højde...

jeg er dog i tvivl omkring blomstringstidspunkt? alle bud høres gerne

tak – hilsen Karen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 16. august 2009 kl. 14.36

En ting kan jeg da svare på og det angår blomstringstidspunkt.

Du vil næppe i din levetid opleve,at hverken den sorte eller gule bambus blomstrer igen! Den gule blomstrer med 120 års mellemrum og den sorte med 90 år.

Det er bare sådan almen viden.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. august 2009 kl. 14.52

Hej Karen
Du skal bare tage det roligt. Der er fundet en del forskellige sorter af gul bambus, som var de første der satte frø. Har ikke set nye sorter i sort bambus, som også blomstrer, så der skal du passe på, du ikke får en af de gamle sorter, som så snart vil til at blomstre og gå ud.

Derfor vælg en af de gule bambussorter, alt afhængig af hvor høj du vil have den færdige hæk og samtidig find ud af hvor kraftigt voksende sorten er – også til siderne, men hvis dit hegn mod siderne er tilstrækkelig dybt i jorden og 100% tæt i siderne, giver det ikke problemer af nævneværdig betydning.

God held med projektet og helt rigtigt, du er i øjeblikket blandt de få, der vil have bambus igen, men på det rette sted, er det en fantastisk plante.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Og Vibe, 16. august 2009 kl. 15.21

Vi havde en helt skøn bambushæk omkring hele haven fra begyndelsen af 1970'erne til den begyndte at blomstre.

Bedre hæk får man simpelt hen ikke. Da vi i sin tid skulle plante fik vi lov at tage planter af både sort og gul bambus. Den sorte gav den flotteste hæk, den blev knap så høj som den gule og blev tættere ved klipning.

Der er lidt arbejde med at forhindre den breder sig, men klipningen er mange gange nemmere end en almindelig hæk og det afklippede var et hit på vejens Sankt Hans bål.

Vi og vore naboer har valgt foreløbig at lade bambuspindene stå og så tager vi alle de småplanter der kommer og får igang, vi har valgt kun at bruge den sorte denne gang, og vi har allerede rigtig mange planter der ser godt ud, de første er plantet i hækken, her efter et par år var de gamle bambus nemme at fjerne så jorden kunne forbedres.

Vi glæder og allerede til vinter og den rislelyd som du omtaler Karen.

Mange flere burde plante bambus som hæk.

Hilsen
John og Vibe

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. august 2009 kl. 19.29

Hej
Man kan fint købe nye bambus. Kig www.bambusudsalg.dk
Måske finder du noget brugbart.

Vi henter småplanter i Hamburg, men det tager tid inden de ligner en hæk.

Anne Marie

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 16. august 2009 kl. 22.23

Og mig som troede, at alle bambus visnede om vinteren og skød igen om foråret. Sådan gør vores i hvert fald.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 17. august 2009 kl. 15.30

Hej martin P – mon ikke det så er elefantgræs?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 17. august 2009 kl. 22.50

Hmm måske. Det kan også være det bare er en slags bambus, der ikke tåler frost.

Nyt svar til emnet »Bambushæk ønskes…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bambushæk ønskes…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider