Skrevet af: Finn Gøge, 26. august 2009 kl. 9.29
Jeg skal til at lave have, men har en masse ukrudt.
Så derfor skal jeg have fat i noget RoundUP eller noget andet gift til at kvæle ukrudten i haven.
Er der nogen der ved hvor man kan få fat i RoundUP billigt, måske i Tyskland, eller en andet land?
eller en anden form for god ukrudsmiddel
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 26. august 2009 kl. 9.43
Med mindre det er en meget stor have du har, kan det absolut ikke svare sig at køre ret langt for at få RoundUp billigt. Selv om en lille flaske synes dyr, skal du lige se på, hvor mange kvadratmeter der er til og ved sprøjtning på rette tidspunkt, er der absolut ingen grund til at bruge større styrke end der står på pakken, snarere mindre. Forøvrigt er der typisk i sådan en have nogle ting, som ikke reagerer på RoundUp. Hvis du vil komme billigt om ved det, vil jeg derfor anbefale dig at få arealet dækket ned med sort plast eller genbrugsplast, der kan lægges ud over jorden. Efter at jorden har været afdækket og lagt i mørke i et par måneder er der kvalt mere med denne metode end med RoundUp og de frø der er i jorden vil spire uanset hvilken metode du bruger. Med sort plast er der måske endda en chance for at du får jordoverfladen varmet så meget igennem at ukrudtsfrø i det øverste jordlag går til.
Skrevet af: Finn Gøge, 26. august 2009 kl. 9.49
Det drejer sig om 3722 m2 have, og der er ukrudt over det meste. Så det skal være med gift.
Er det RoundUP i butikken ikke fortyndet lige lovligt rigeligt, derudover køre jeg gerne til Tyskland, da der er andet at købe dernede
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. august 2009 kl. 10.46
Hvis du kan fordele sprøjtemidlet optimalt, skal du max. bruge 1 1/2 kg. virksomt stof til det antal m2. Alt derudover er unødvendigt spild.
Mvh.
Hans
Skrevet af: Finn Gøge, 26. august 2009 kl. 11.19
1½ kg svare vel til 1½ l, hvis det er tilfældet er det alt for lidt, det ligger helt fast
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. august 2009 kl. 12.01
Det svarer ikke til 1 1/2 l. Det afhænger af formuleringen. De glyfosatmidler, vi bruger prof. har et indhold på enten 360 g. eller 480 g. virksomt stof pr. l. Hvis du bruger 1 1/2 kg. på dine 3300 m2 svarer det til 4,5 kg virksomt stof pr. 10000m2 eller 1 ha. Det er en dosering, som ligger meget i overkanten af, hvad der er nødvendigt for mange plantearter. For enkelte kan det være nødvendigt med den høje mængde.
Mvh. Hans
Skrevet af: Finn Gøge, 26. august 2009 kl. 12.25
Ok
Hvad er det så man skal købe, og hvor kan man købe det som privat person
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. august 2009 kl. 13.11
Du må studere indholdet på de produkter, som de har i byggemarkederne, og så bruge regnestokken. Jeg mener ikke at du som privatperson kan købe sprøjtemidler i foderstoffen, og så er det forøvrigt kun i 20 l.dunke eller mere.
Mvh. Hans
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 26. august 2009 kl. 13.47
Det giver lidt mere arbejde, men hvis du slår ukrudtet ned og lader det genfremspire, så det er i god vækst, kan du nøjes med halv dosis af det du skal bruge til ukrudt, der er ved at gå af vækst. Hvis endelig jeg bruger RoundUp er det kun en fjerdedel af det Hans beskriver som maksimum, d.v.s. ca. 1,25 l RoundUp med 360 g aktiv stof pr. ha.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. august 2009 kl. 14.03
Til Villy.
Helt rigtigt. Vi er endda helt nede på 0,8 l. 360, hvis det er småt frøukrudt og spildkorn. Kun for at belyse, hvor lidt der skal til.
Mvh. Hans
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2009 kl. 14.20
Hej med jer -
sidder lige og undrer mig over, hvad denne tråd laver på havenyt.dk, der jo som bekendt har som grundholdning, at der ikke skal bruges gift i haverne (og andre steder)...
Klippet fra "Om havenyt.dk":
"Havenyt.dk ejes og drives af Landsforeningen Praktisk Økologi, og ideen bag sitet er at inspirere flere haveejere til at dyrke mere have på en mere miljøvenlig måde. Alle dyrkningsanvisninger på sitet er miljøvenlige/økologiske, og der kan ikke annonceres for produkter, som skader miljøet".
Jeg har lidt svært ved at se tråden i denne sammenhæng.
mvh
Anja
Skrevet af: Anonym bruger 1, 26. august 2009 kl. 15.00
Hej Anja.
Det er somme tider, man må forholde sig til, hvad der foregår ude i det virkelige liv, og hvad der bliver brugt af mærkelige ting og sager rundt om i haverne. Man kan vælge at lukke øjnene og prøve at glemme,eller, når nogen har valgt at bruge disse midler, så oplyse om midlernes virkning og rette dosering. Det er et område, hvor der syndes rigtig meget. Denne tråd starter med et spørgsmål om brug af roundup, og det er bestemt ikke første gang dette emne er oppe. Jeg synes, det er legitimt at svare og oplyse om midlets rette dosering så der måske forhindres et overforbrug, som hverken økologer eller andre har interesse i.
Mvh. Hans
Skrevet af: Svend Høst, 26. august 2009 kl. 15.04
Ja grund ideen her, er jo, at der ikke bruges gift overhovedet, så denne tråd er total malplaceret.
Det virker absurd at man udveksler erfaring i brugen af gift på en ellers økologisk og miljørigtigt side.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2009 kl. 15.10
Hej Hans -
det kan jeg godt følge dig i håber, at jeres bestræbelser bærer frugt!
Jeg har faktisk i løbet de sidste 20 år brugt round up én gang i min have med forsvindende lille effekt... Det virker meget bedre, som Villy skriver, at dække til med sort plast, hvis man har mulighed for det.
Man kunne også slå det med en plæneklipper en gang om ugen det tager da livet af en god del af ukrudtet...
Mvh
Anja
Skrevet af: Eivin Knidsen, 26. august 2009 kl. 15.33
Haver og kemi hører ikke sammen. Det er nu engang det jeg altid har sagt.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Carina Juul, 26. august 2009 kl. 19.34
Jeg har også en kæmpehave, har brugt det gode råd fra Haveselskabet at dække det hele ned med gamle aviser, fyldte flis ovenpå. Selvfølgelig kommer senegræs og ukrudt igennem men det er nemt at hive op. Men jeg ved nu, at aviser heller ikke er gode for miljøet, men mon ikke bedre end Round Up'. Det er svært, men sådan fik jeg altså has på 5.000 kvm ukrudtsbefængt jord. Plantede tæt og brugte bunddækkeplanter som skovjordbær, hosta og andre ting der hurtigt tog over. Men nu, 34 år efter skal jeg trods alt gå en tur og hive ukrudt op hver dag, men der er ikke mere, end det er hyggeligt.
Skrevet af: Wina Fiona, 26. august 2009 kl. 21.00
Dette er jo netop et site som henvender sig direkte til dem der ikke vil skade mennesker, dyreliv og miljø. Hele tre ting på en gang som alle kan rummes i en dosis gift!
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2009 kl. 22.05
Helt enig men på den anden side så er det jo også fint, hvis vi her har mulighed for at få noget debat i gang med dem, som måske ikke tænker helt så meget i giftfri baner, som de fleste af os.
Vi flytter jo ikke noget på giftforbruget ved bare at sidde her og give hinanden ret i, at Roundup er noget skidt...
Skrevet af: Kim Preben Andersen, 10. juli 2010 kl. 0.30
Jeg er enig i, at vi ikke burde diskutere hvorvidt der skal anvendes gift eller ej.
Men skulle man nu alligevel blive fristet til at bruge ukrudtsbekæmpelse, kan man ligeså godt vælge en billig løsning.
www.sparet-er-tjent.dk/2010/05/billig-roundup-spar-98.html
Faktisk har de også en opskrift på økologisk ukrudtsbekæmpelse
De bedste sommerhilsener
Kim
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. juli 2010 kl. 23.14
Jeg bruger mest alm. edikesyre i en frisørforstøver. håp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.