Forum

Frø af sommerblomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 25. august 2003 kl. 10.36

Jeg er en stor krukkefan og har rigtig mange krukker på min terasse, både med planter der skal overvintre og masser af sommerblomster, som går til med første frost. I år har jeg en meget smuk petunia i en sart rosa som jeg rigtig gerne vil gense til næste år. Jeg bemærkede under min puslen om krukkerne at den faktisk har sat en del frø, som jeg vil forsøge at indsamle. Men er der nogen der har erfaring med det? Bliver afkommet som moderplanten eller får jeg gule og orange petuniaer i stedet?

Jeg har gode erfaringer med at så andre sommerblomster, bl.a hør, kornblomst, morgenfrue, jomfru i det grønne, staudesalvie(som i år vokser mellem fliserne på terassen!), torskemund og margueritter, men jeg har aldrig forsøgt mig med petunia.

Så jeg vil blive glad hvis nogen har erfaringer og evt. kan give mig en anvisning på hvordan jeg skal forholde mig når jeg skal så frøene.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. august 2003 kl. 21.45

Hvis den flotte lyserøde petunia er en F1 sort, så kan afkommet blive alle mulige farver og måske også med små grimme blade eller hvilke arveegenskaber de to forældreplanter besidder.

Men du kan jo give det gratis frø en chance – det værste der kan ske er at du bruger et par potter jord og lidt tid. Jeg er sikker på, at der bliver en petunia ud af det, som du sikkert fint kan finde plads til i en krukke – uanset farverne.

Jeg kan huske at min svigermor, da hun levede, selv tog frø af petunia, men med års mellemrum måtte hun købe en ny portion frø, da planterne over år blev højere, og det er jo ikke en egenskab, som man er så vild med til krukker. Det har muligvis været F1 sorter, hun har købt og avlet videre på.

Nyt svar til emnet »Frø af sommerblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frø af sommerblomster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider