Forum

Idé til et billigt hegn efterlyses

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Schou, 28. september 2009 kl. 11.24

Æv jeg er gået helt istå med mit projekt pilehegn omkring min rosencirkel.

Hegnet skal være omkring cirklen ud mod græsset, så det skærmer roserne for vestenvinden.

Da jeg har masser af pil, var det ideen, at flette rundt omkring hegnspæle, men men...

Jeg tor ikke det kan lade sig gøre (for mig), at få det pænt.

Der hvor pilen, – som er frisk klippet og ribbet for blade og små grene, – er i den tykkeste ende, er det meget svært, at få det til at holde.

Må sige at jeg har opgivet, da det jo godt også må se pænt ud.

–
Mangler ideer om HVAD jeg så kan lave i stedet, og at det skal være noget der næsten koster 0 kr. – Altså en rimelig billig løsning.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. september 2009 kl. 16.21

Hej Sannah

ÆV ÆV – men nogen gange kommer vi mennesker dertil hvor du er nu...

Jeg tænker, at du jo stadig har noget meget smukt hegnsmateriale liggende og at der er en lille mulighed for at du ved at kigge på nogen billeder af andres hegnsbyggeri kan få noget af din startenergi tilbage...

Måske kan det være så enkelt som at du finder ud af, hvor tykke / tynde pilegrenene skal være for at være bøjelige?

Også en indkredsning af pælenes tykkelse og facon kan måske være rigtig nyttig?

Eller måske mangler du bare nogen ideer til forskellige måder at slutte hegnets ender af på?

Mine forslag er, at du "stryger dig selv lidt med håret" og bruger en time eller to i bøgernes verden. For eksempel med
"En verden af pil" af Vibe Gro – men spørg dit bibliotek, hvad de kan anbefale / skaffe hjem til dig.

Du kunne måske have glæde af her på siden at efterlyse folk med hegnsfletteerfaring – af og til er et par timer nok til at man får fat i, hvad man skal gøre og hvad man gør bedst i at undgå...

Jeg håber du får mange flere forslag og ideer fra andre her på Havebænken ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 29. september 2009 kl. 21.59

Hej Sannah
Vi har selv flettet pilehegn for nogle år siden, og kan godt forstå at du har svært ved at få det til at holde hvis der har været sidegrene på. Vi købte pil til vores hegn, og én af de ting de garanterede var at der ikke havde været sideskud, da det gør at de ikke kan hold til trykket.

Vores grene er 2–4 cm i tykkelsen, altså rimelig kraftige, vi har flettet omkring pæle af hegnspæl tykkelse, som står med 70 cm mellemrum.

Nu ved jeg ikke hvilken afstand du har sat pælene i, og hvorl lange dine stokke er, emn en mulighed var måske at lave lidt mønster i fletværket, hor du i stedet for at flette in og ud mellem hver eneste pæl, fletter rundt om 2, så bliver trykket ikke så stort, da buen bliver fladere (håber det gav mening)
Du kunne variere hvilken pæl du begynder med så det giver lidt spil i fletværket, altså forskyde mønsteret.

En helt anden løsning, hvis din pil er meget frisk, er jo at sætte dem som stitlinger i jorden til levende pilehegn. Det skal jo godt nok holdes med klipning, men det smukt, og vil også give læ til roserne.

Nyt svar til emnet »Idé til et billigt hegn efterlyses«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Idé til et billigt hegn efterlyses

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider