Forum

Hedera formering

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Laulund, 8. oktober 2009 kl. 0.25

Kan jeg på denne årstid, klippe hederastængler med rod i passende stykker og plante dem i et andet bed.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2009 kl. 11.09

Jeg ville nok vente til foråret, hvor du har varmen med dig. Varmen fremskynder rod – dannelsen. Men jeg skal være ærlig og sige at jeg for ca 14 dage siden pottede nogle jordbær – aflægger, uden rod, i nogle potter og der er gået meget godt indtil nu.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Laulund, 10. oktober 2009 kl. 0.49

Hej søren.

Tak for dit råd. Problemet er blot at hederaplanterne gror under en hæk, som skal fældes her i vinter. Kunne jeg evt. plante stiklingerne i en flamingo kasse og stille dem lidt beskyttet, fx. under et tagudhæng eller ligende, måske med fiberdug over.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 10. oktober 2009 kl. 1.00

Hej Annette.

Dit forslag lyder meget fornuftigt. Jeg har ikke selv prøvet det, men set metoden anbefalet flere steder.

Det er også muligt at de vil overleve at blive plantet direkte på det blivende voksested, hvis de har et pænt stykke rod. Det har jeg gjort jævnligt med flere forskellige stauder – som regel med godt resultat,
Hilsen Linda N

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 18.07

Hvis du får rod med skulle der ikke være nogle problemer. Det er straks være når de skal overleve uden rod. Men Hedera helix høre til de seje...

Nyt svar til emnet »Hedera formering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hedera formering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider