Skrevet af: Kim Rasmussen, 13. oktober 2009 kl. 22.19
Jeg har lige plantet ligusterhæk og planterne har en højde på mellem 130 og 170 cm.
Skal jeg klippe den nu eller vente? Der er mange forskellige meninger når jeg har talt med venner og bekendte.
Nogen siger at man skal vente med at klippe til den når den ønskede højde, og andre siger at den skal klippes meget ned i starten.
Den er lidt tung i toppen da det er der den har blade nu, jeg tænker om jeg evt skal støtte den lidt med nogle pæle og noget snor må jeg det?
Er lidt nervøs for at den vælter i en storm
Er meget i tvivl, håber at der er nogle kloge havefolk som kan hjælpe mig da jeg er ret ny.
Kim
Skrevet af: Helle-Sofie, 14. oktober 2009 kl. 16.36
Sørg for at klippe den i siderne, man siger at man ikke skal klippe den i toppen før den har den rigtige højde. Men hvis den vejer for meget i toppen er det nu alligevel en god ide at klippe i højden også.
Jeg tager en smule i toppen når jeg klipper hæk, fordi hækken endnu ikke er tæt nok og den vokser meget hurtigere i højden end i tæthed.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. oktober 2009 kl. 20.56
Er det færdig-hæk med klump du har plantet i den højde eller er det barrods-hækplanter?
Så høje barrods-hækplanter kan være svære at etablere og holde i god vækst med så meget top og samtidig få til at gro fast og danne nye suge-rødder. Du risikerer at få en fin hæk i toppen, men en meget åben hæk for neden: Så igang med saksen!
Ligusterhæk anbefales at klippe både i højde og i siderne. Det er bøgehæk man først må klippe, når de har nået sluthøjde.
Skrevet af: Kim Rasmussen, 16. oktober 2009 kl. 11.28
Det er barrodshækplanter jeg har plantet, og jeg har lige banket nogle hegnspæle ned og bundet dem lidt op så de ikke vælter i en storm.
Må jeg klippe den nu eller skal jeg vente til foråret, det er jo snart vinter.
Kim
Skrevet af: Margit Mougaard, 16. oktober 2009 kl. 12.47
Jeg ville klippe dem nu, så forholdet mellem top og rod bringes i bedre forhold. Forme hække både i højde og i siderne.
Skrevet af: Helle-Sofie, 16. oktober 2009 kl. 21.02
Den kan klippes hele året. Den er meget hårdfør.
Skrevet af: Brian Jensen, 17. oktober 2009 kl. 1.38
Hejsa syntes du skal klippe 1/3 af den nu så de bliver tæt fra bunden af og opefter
mvh gartneren
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. oktober 2009 kl. 20.10
Den skal klippes tæt i siderne, pyramideformet, så bliver den tæt selvfølgelig – og i toppen når den hår højden. håp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.