Forum

Gule blade på nyplantede roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Fabricius, 23. oktober 2009 kl. 18.14

Hej – jeg lige plantet en masse roser her i efteråret i et nyt bed, der før var dækket af skræpper, som vi har ryddet væk. Alt er fjernet og jorden er fræset igennem. De fleste roser ser sunde ud, men en gruppe bunddække roser – pink the fairy – har nu fået gule blade og ser ikke godt ud – bladene falder af når jeg rører ved dem – de har fået rosenjord om sig, så... skal de blive gule her i efteråret?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 19.25

Jeg tror ikke at du skal være så bekymrede omkring de gule blade. Jeg ville bare plante roserne og så se om ikke de får grønne og sunde blade til foråret.

Her i efteråret kan der godt komme forskellige svampe på bladene, som gør at de ser syge/ medtaget ud. Grunden hertil er at fugtigheden er stor og vejret, et eldorado for svampe. Man af mine æbletræers blade har også mange svampesygdomme. Jeg er mere opmærksom, når de nye blade dannes, da det er dem, der skal da sukker og energi til planten. Hvis du stadig har samme problem til foråret vil jeg gerne undersøge det nærmere. Pink the fairy er en meget hårdfør og taknemmelig roser. Min farmor på 85 år har dem stående og de har aldrig fået skyggen af gødning og de trives fint

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. oktober 2009 kl. 20.13

Hej Eva.

Er det roser i potter eller barrods planter du har plantet. Hvis det er barrods kan de have ligget for længe og blevet udtørret inden de kom i jorden. Potteroser kan have stået for længe i potten på planteskolen, så vil rødderne drejer rundt i potten, og har så følgende meget svært ved at forgrene sig i havejorden og går nærmest istå, dette kan afhjælpes ved at krasse lidt i rodklumpen så rødderne slippes fri. Grav et par stykker op og kik på rødderne. Mine Fairy roser er 30 år gamle og har kun fået regnvejr, og de er store og flotte.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Fabricius, 23. oktober 2009 kl. 22.30

Tak for svar – det er barrodsroser, så det kunne jo være rødderne den var gal med. Hvad kan jeg så gøre?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 12.26

Du kan ikke gøre andet end at plante dem og så se til foråret. Smider du gødning ud nu, gavner det ikke noget, det vil være spild af penge og en belastning for miljøet.

Mors dags roser er temmelig hårdføre. Det vigtigeste er at du har lavet en god jordbehandling og har bredt rødderne, da du satte dem, vandet for at få jorden ned omkring rødderne. Så kan du ikke gøre mere.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 13.34

På plantedoktor.dk er der nogle rigtige gode billeder, som du kan samligne dine roser med foreksempel er her et billede af

Rosenstråleplet syge www.plante-doktor.dk/straaleplet.htm, Som det kan være og Steen Porse har tidligere givet en vejledning i bekæmpelse af denne. Han skriver bl.a.

Det kan godt ske, at der er sygdom i jorden, men bladfaldet skyldes nu sandsynligvis den svampesygdom, som hedder rosenstråleplet. Den kan du komme til livs ved at gøre følgende:

* Fjerne alle syge og nedfaldne blade og brænde dem.

* Spare på gødninger, som indeholder meget kvælstof.

* Kalke jorden (dog kun hvis den ikke er kalkrig i forvejen).

* Fjerne alle blade, når busken har tabt dem i efteråret.

Du skal kun fjerne fjerne bladene og så vente og se hvordan de nye blade er.

Nyt svar til emnet »Gule blade på nyplantede roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gule blade på nyplantede roser

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider