Skrevet af: Jesper, 5. november 2009 kl. 13.05
Hej alle sammen, jeg har et lille problem med mit græs. For ca. 1 år siden flyttede jeg sammen med min kæreste i en 3 værelses lejlighed med omkring 20m2 have til, jeg har selv sået græs på det der ikke er teresse, men jeg har et problem. Da jeg forberedte jorden til at der skulle sås græs opdagede jeg der ver meget ler i jorden nogle steder, det vil sige jeg nu har pletter hist og her og der på hele plænen, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Kan jeg rive lidt ud i plænen og strø sand og efterså? jeg håber jeg er kommet det rette sted hen,
MVH Jesper.
Skrevet af: Lone Brems, 5. november 2009 kl. 15.58
Hej Jesper
Dit eget forslag er en hensigtsmæssig måde at løse problemet på – men det er bare blevet for sent på året at så græs. Døgntemperaturen er for lav til spiring og der er for lidt lys til vækst – så I må finde jer i de bare pletter indtil marts måned.
En enkelt ting mere end rive og sand kan du overveje, når du skal igang med projektet til foråret:
De steder, hvor der er bare pletter (og sammenpakkede lerklumper underneden?) kan du løsne lidt grundigere med en greb – ikke vende rundt men bare stikke greben godt ned i jorden og vrikke den lidt frem og tilbage. Hvis du gør det med ca 10 cm afstand og derefter drysser med groft grus, så har dit græs nogle "skakter" som gør, at rodnettet hurtigere og lettere kommer i dybden.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 12.38
Hvis du vil se det illustreret vil jeg foreslå dig at købe/låne bogen "Græsplænen, bunddække og ukrudtsbekæmpelse" fra Politikens forlag. Heri er en masse billeder og forklaringer på hvor du passer og plejer dine græsplæner. Desværre beskriver den ikke noget om hvilket græssorter som kan anvendes. Grunden hertil er at der hele tiden kommer nye til.
Men prodana har græssorter og blandinger som du kan benytte.
Skrevet af: Erling Trolle, 3. december 2009 kl. 18.25
Inden du går i gang med den store omlægning så prøv at løsne de bare pletter med en greb ell. kultivator og så efter igen. Der kan tit fore komme bare pletter i en ny plæne hvis regn eller vind har flyttet rundt på græsfrøet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.