Forum

Kan chrysantemum overleve vinteren og hvordan?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene K., 14. november 2009 kl. 14.41

Hej
Jeg købte nogle af de almindelige have-chrysantemum i føtex i sommer. De står nu i et bed i haven. De er jo noget visne og ikke særligt kønne nu. Mit spørgsmål er om de kan overleve vinteren? Og hvis ja, skal jeg foretage mig noget for at beskytte dem?

Mvh Lene

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 12.47

De kan sagten overvintre ude og kan klippes tilbage engang i foråret, når faren for frost er drevet over. Chrysanthemum er øvrigt nemme at stiklings formere.

Nogle sorter kan udvikle meget store blomsterhoveder, men disse kræver at man overvintre dem i et drivhus og udtynder blomsterknopperne så der kun er en knop tilbage pr. stængel. Disse sorter blomster kan være på størrelse med en kage tallerken. Jeg har kun set dem i hvide og orange.

De fleste sorter er dog robuste nok til at overvintre på friland
Planter man den i en afstand af ca. 30 cm kan man lave et "afskærings bed",eller et kantbed, hvor man i hele efteråret kan skære af dem og f-eks. bruge dem som værtinde -gaver eller selv få stor glæde af dem.

De sorter man køber som potteplanter er i øvrigt behandlet med et vækstregulerings middel kaldet Alar,(http://www.cillus.com/produkter/pdf/gartneri_produkter/Alar%20sp.pdf), som gør at de ikke bliver så lange i skudene. Men både blad og blomst beholder størrelsen.

Det er først når de kommer ud og vokste at dette stof nedbrydes og stængerne forefter bliver 40–50 cm lange og skal bindes op. De sorter, der benytte kan alle overvintre og vokse i haven i flere år. Nogle sorter er mere robuste end andre.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. november 2009 kl. 10.56

Jeg er ikke enig i, at chrysantemum som hovedregel kan overvintre ude. Det kommer helt an på sorten og jordbunden.

Der findes nogle gamle sorter, som kan overvintre, og som har stået i gamle haver i generationer. Det er en god ide at gå efter dem.

Andre sorter er usikre. Jeg købte 6 småblomsterede sorter sidste år og en storblomstret. Af de småblomstrede var der to, der overlevede vinteren. Den ene er en smuk lyserød sort, og den kommer i år i drivhuset vinteren over. Når den er blevet opformeret, vil jeg prøve og se om den kan klare sig på friland. Den storblomstrede overlevede ikke på friland, men i drivhuset.

Jordbunden betyder også noget, da en kompakt, våd jord giver mindre chance for overvintring end en porøs jord.

Hvis man vil være sikker på at have en bestemt chrysantemum næste år, så grav den op og sæt den ind i drivhusjorden til det bliver forår, så kan den plantes ud igen og vokser videre uden problemer.

De sent blomstrende sorter tager man ind i drivhuset, så blomsterne kan udvikles færdige. Det kan give blomster helt til jul.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. november 2009 kl. 14.10

Problemet er at man ikke altid kan se,hvilket sorter, der er tale om. Men under alle omstændigheder kan man plante dem ud, man har og se om ikke de overlever. Det sker der jo intet ved. Gør de ikke, så skal de i komposten. Hvis du vil være sikker kan du også købe dem som stauder i de fleste planteskoler,

Desværre er prisen en anden.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Povl Erik Pedersen, 21. juli 2010 kl. 12.53

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvordan man overvintre og opformerer Chrysantemum. Tvært imod, vil jeg gerne have mere at vide om emnet, især da jeg netop har fået 30 - 40 udplantningsplanter af den storblomstrede gamle sort.
Mine spørgsmå gå bl.a. på formering, udtynding og gødskning m.m.
Jeg glæder mig meget til at komme igang med dem, for de er utrolig flotte når de blomstre

Billede slettet af administrator onsdag, 21. juli 2010 kl. 16.47.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Andreasen, 31. juli 2010 kl. 19.41

jeg har ca 30 chrysatemum i haven alle købt i supermarkeder som 10-20 kr. små blomster, de klarer vinterene fint.

jeg har både lerbede og sandbede da jeg er så heldig at have havebede både hjemme og i virksomheden

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 27. marts 2014 kl. 15.53

En gammel, men ikke desto mindre en interessant tråd.

Mine chrysantemum (som har stået i udestuen vinteren over) skyder nu nogle lange ranglede stængler. Vil det være en ide at klippe disse stængler ned så planten bliver mere tæt, eller risikerer jeg blot at slå planten ihjel (efter den har overlevet vinteren... det ville jo være lidt en skam).

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Sørensen, 13. februar 2017 kl. 22.25

Jeg er heller ikke enig i de nemt kan overvintre. Til gengæld har jeg meget svært ved at finde og kende de gamle sorter der kan overleve. Hvem kan hjælpe med det?

Nyt svar til emnet »Kan chrysantemum overleve vinteren og hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan chrysantemum overleve vinteren og hvordan?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider