Forum

Kvalkved formering

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 21. november 2009 kl. 10.51

Kan jeg så frø fra Kvalkved og få dem til at gro? Eller hvordan formeres Kvalkved? Trille Petersen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 12.05

I naturen sår den sig selv v.h.a frø men som regel har de været i gennem en fugl først . Det kan også være at de skal have en kulde periode først .

Jeg ved at Kejserbusken (Viburnum farreri) kan formeres ved nedkrogning . Jeg har selv reddet mig en på denne måde .

I Valdemar Jensens Træer og buske, (side 425) står nævnt at urteagtige stiklinger og aflægning kan benyttes. D.v.s at man planter busken, lader den stå uberørt i 2 år . Herefter i 3 år) klipper man busken hel ned til jorden og den vil herefter skyde igen . Når disse skud er ca 30- 40 cm ( ca midt i juni) hyppes de og der vil blive dannet rødder på de hyppede skud i løbet af sommeren . Samme metode kan man også bruge, når man laver æblepodestammer eller kvæde til pærer .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 12.31

Om efteråret fjerne jorden og de hyppede skud skulle gerne have fine rødder . Herefter klipper man dem fri af moderplanten og de udplantes og vil i løbet af 2-3 år være nogle fine buske . Husk at vande i tørre perioder .

Vil du gøde dem med naturgødning vil jeg foreslå at du bruger omsat kompost evt tilsat hønse eller duegødning . Bruger du hønse eller gødning er skal du regne 1 kg hønsgødning og kun 500 gram duegødning , pr kvm .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. november 2009 kl. 19.25

Hej Trille
Den er meget nem at frøformere.
Du høster frugterne nu og vasker dem rene for frugtkød i et dørslag. Derefter sår du dem i en potte/kasse med svagt gødet jord og dækker dem med ½ cm sand og sætter dem udenfor, så de får frost. Dæk evt for mus og fugle.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Kvalkved formering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kvalkved formering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider