Skrevet af: TRILLE Petersen, 21. november 2009 kl. 10.51
Kan jeg så frø fra Kvalkved og få dem til at gro? Eller hvordan formeres Kvalkved? Trille Petersen
Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 12.05
I naturen sår den sig selv v.h.a frø men som regel har de været i gennem en fugl først . Det kan også være at de skal have en kulde periode først .
Jeg ved at Kejserbusken (Viburnum farreri) kan formeres ved nedkrogning . Jeg har selv reddet mig en på denne måde .
I Valdemar Jensens Træer og buske, (side 425) står nævnt at urteagtige stiklinger og aflægning kan benyttes. D.v.s at man planter busken, lader den stå uberørt i 2 år . Herefter i 3 år) klipper man busken hel ned til jorden og den vil herefter skyde igen . Når disse skud er ca 30- 40 cm ( ca midt i juni) hyppes de og der vil blive dannet rødder på de hyppede skud i løbet af sommeren . Samme metode kan man også bruge, når man laver æblepodestammer eller kvæde til pærer .
Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 12.31
Om efteråret fjerne jorden og de hyppede skud skulle gerne have fine rødder . Herefter klipper man dem fri af moderplanten og de udplantes og vil i løbet af 2-3 år være nogle fine buske . Husk at vande i tørre perioder .
Vil du gøde dem med naturgødning vil jeg foreslå at du bruger omsat kompost evt tilsat hønse eller duegødning . Bruger du hønse eller gødning er skal du regne 1 kg hønsgødning og kun 500 gram duegødning , pr kvm .
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. november 2009 kl. 19.25
Hej Trille
Den er meget nem at frøformere.
Du høster frugterne nu og vasker dem rene for frugtkød i et dørslag. Derefter sår du dem i en potte/kasse med svagt gødet jord og dækker dem med ½ cm sand og sætter dem udenfor, så de får frost. Dæk evt for mus og fugle.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.