Forum

Kristentorn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 5. december 2009 kl. 21.45

kan man tage et skud af en kristemtorn og sætte det i såjord og så få en plamte ud af det ??

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 5. december 2009 kl. 21.46

mente kristtorn ikke det andet navn jeg skrev før

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. december 2009 kl. 23.27

Man kan godt lave sine egne kristtorn, de sår sig nemlig villigt. Har man en kristtorn i haven, vil der ofte dukke små nye planter op. Kristtorn kan også formeres ved stiklinger og ved aflægning.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. december 2009 kl. 10.15

Det var sørens , jeg har sået masser af kristtorn og ikke en eneste er kommet op, nu har jeg lagt de sidste frø i dybfryseren, og prøve at så til foråret.
Skal kristtorn frø have frost eller en tur igennem en fugl før de kan spire??

Mvh. Svend Høst

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2009 kl. 12.36

Du må simpelhen til at lege fugl, Svend . Før indteger de en masse bær, efterfølgende går du ud i haven og venter til du skal "lave stort" og så skal du bare se, så klare naturen resten

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2009 kl. 12.38

Du må simpelhen til at lege fugl, Svend . Først indtager du en masse bær, efterfølgende går du ud i haven og venter på at du skal "lave stort" og så skal du bare se, så klare naturen resten for dig .

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. december 2009 kl. 16.07

Hej Søren!!!!!!

Er det fordi at du mener at jeg er tykhovedet at jeg skal have det ind 2 gange (smil) men er frøene ikke giftige for mennesker og hvordan smager de !!.

Mvh. Svend Høst

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. december 2009 kl. 19.48

Hej Svend
Du skal vaske frugtkødet af frøene og lægge dem i fugtig sand i en potte med alm jord.
Sæt potten ud i haven i skyggen og vent i 18 mdr. Så spirer de.
Hilsen
Anne Marie

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2009 kl. 22.03

Nej , der var bare så mange slåfejl, at jeg ikke villle navn til det .( Men det kom jeg til alligevel)

Apropro Kristtjørn , så syntes jeg at man næsten altid finder den og så kirsebær-laurbær hist og her i. Bl.a. i læbælter . Ofte , hvor der er tjørn, hæg eller andre bær, som fuglene spiser .

Men jeg kan se at de også fås hos diverse blomsterhandler til urimelig høje priser , lige for øjeblikket og det er med garanti stikling formeret . Men mon ikke at føtex eller andre supermarkeder får dem hjem her op til jul ?.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. december 2009 kl. 23.25

Kristtorn vokser faktisk vildt i en række danske bøgeskove.

Jeg har et par kristtorn, som er spiret frem i min have - den ene er nu ca. 5 m højt og står med flotte røde bær.

Jeg har lige sået sten af kræger. Her fik jeg også det råd af Jens Thejsen, at jeg skulle fjerne frugtkødet først.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 6. december 2009 kl. 23.35

i min bibel om Stratificering af frø, står der at spiring af Ilex-frø i naturen oftes er forsinket i 16 måneder og kan tage op til 3 år før spiringen starter. Ved temperatur-stratificering har man gode resultater med 20 grader om natten og 30 grader om dagen i 60 dage efterfuldt af 60 dage med 5 grader.

Nyt svar til emnet »Kristentorn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kristentorn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider