Forum

Tynd birkestamme

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 8. december 2009 kl. 20.22

Jeg har plantet flere forskellige specielle birketræer i haven.
De har nu vokset 2år i haven, og er kommet frem til et lille problem.
Mine træer er nu oppe i 3m højde, men stammen nede ved jorden er stadig kun på tykkelse med en alm tommelfinger.
Synes det er ekstremt tyndt, og de har ikke en chance mod det danske vejr.
Vil de mon få en tyk nok stamme, eller bør jeg klippe dem ned i ca halv højde, og lade dem vokse op igen??

De står lige nu bundet op til støtte stolper, men det er jo ikke en holdbar løsning i længden.

Hvad synes i jeg bør gøre??

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Trolle, 9. december 2009 kl. 6.57

Det lyder som om de står for skygget eller for tæt sørg for at de får lys nok. Lad være med at give for meget vand og gødning, prøv at løsne opbindingen lidt så træerne også selv skal kæmpe for at holde sig fast det giver stærkere rødder.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. december 2009 kl. 8.59

De står skam lyst nok, de står alle frit i græsplænen. Men da jeg købte dem var de ca 2m høje med tynde stammer.
De vokser jo ret volsomt hos planteavlerne.
Jeg kan jo prøve at skrue ned for vand og gødning, men tror i godt nok at de kan nå at få en stærk nok stamme med tiden??
Vil hellere skære dem ned nu, end de knækker i en storm om 15år!

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. december 2009 kl. 10.08

Normal vil de vokse så der er harmoni imellem stamme og krone, men står de for tæt gælder det for dem, om at komme op i lyset så hurtigt som mulig og så bliver de lange og tynde med en lille krone på .
Det er ikke sikkert at de vælter men lange og slanke bliver de . Lige ud for mit vindue har jeg nogle sørge birk stående som står i mellem nogle blokke og de er 15 - 20 meter og stammen er tynd i forhold til længden og de har klaret masser af blæst og sne uden at de knækkede over .

Det med vand og gødning vil gøre at de vokser hurtigere,og omvendt spare du på det vil du stadig have problemet . Jeg ville nok fjerne hveranden birk og så lade dem få mere lys .

Hvis du vil have dem til at se bedre ud skal du flytte hveranden , så de får mere lys . Hvis du beskære toppen af dem får du træer med flere stammer og det ser ikke for godt ud og træet vil hellere ikke være så stærk

DE deles om man så må sige om lyset . Hvis de er 3

Da de ikke er sørre vil jeg grave hveranden og og plante andetsteds .

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. december 2009 kl. 10.14

Up glem de sidste to linjer, jeg fik dem ikke slettet .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 9. december 2009 kl. 16.09

Tror ikke helt i har forstået mit problem...

De står jo ikke tæt!

Jeg har snakket med en anlægsgartner om det. Han sagde jeg nok havde for meget støtte på dem.
De skulle ikke støttes mere end op til 1-1,5m over jorden, resten af træet skal stå og sveje i vinden.
Dette fik træet til at styrke sin stamme.

Så det vil jeg da prøve.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. december 2009 kl. 17.18

Det allerbedste er at de ikke bliver støttet alt for meget og alt for længe. Men mange gange ser man træer som er store stadig står opbundet, da rodnettet ikke er så stabil .
Træer der bliver "skolet" får hugget de store og stabile rødder over for at danne flere siderødder og de vil vælte, hvis ikke de får støtte . Jeg ville nok lade dem stå med støtte på . Støtten er en ekstra sikkerhed og den vil ikke forstyrre træet . Det er rigtigt at træer som sår sig selv og ikke bliver rodbeskæret vil danne et stabilt rodnet , men det er der ikke tale om her . Når træet er 5 til 7 år gammel kan det stå selv .

Jeg syntes bare at det lyder underligt at det ikke er tykkere i stammen .

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. december 2009 kl. 20.26

Hej Steffen
Det er rigtigt at birk bliver 'skolet' til 2-3m med stok i produktionsplanteskolerne og når de er solgt og groet fast på blivestedet (ca.1 år) fjerner man stokken og giver 1 el.2 støtter til stammen en meter oppe. Så vokser træet i tykkelsen ved vindpåvirkningen. Hold igen med gødning et par år.
Hilsen
Anne Marie

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. december 2009 kl. 11.26

Hej Steffen

Prøv lige og se på dette billede .
www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/07AB278A-94DB-45D1-A8B5-D0BA3300FA5B/0/birk1.JPG

Her har du en masse birketræer, der er meget tynde og som sikkert aldrig har fået støtte. Det lader til at de deles om lyset.
Tynder man ud i dem vil de danne en større krone og stamme
med tiden . Jeg tror ikke at de vil vælte .

Selvom du ikke gøder skal du holde dem fri for græs i nogle år og jeg vil også give Anne -Marie ret i at de ikke længere bør stå med støttepæl, selvom der ikke sker noget ved det . Jeg troede at de var ældre, end de 3 år .

Derimod er det vigtigere at du for løsnet de bånd, der sidder omkring dem , så de ikke gror fast eller kvæler træet .

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 10. december 2009 kl. 19.02

Ja de var rigtig tynde da jeg købte dem for 2år siden.
Jeg har nu fjernet stokkene, og banket én pæl i jorden ved hvert træ.
De bliver nu kun støttet med et løst bredt bånd, så træet kan sveje en del.

Så giver jeg dem mindre vand og gødning de næste par år, og håber det vil hjælpe.

Nyt svar til emnet »Tynd birkestamme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tynd birkestamme

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider