Forum

Hvornår bør hyben beskæres?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Sørensen, 11. januar 2010 kl. 23.39

Hej med jer,
Jeg har kolossalt mange hyben på vores grund i sommerhuset - og de er allesammen blevet alt for høje og tynde i det. Derfor vil vi meget gerne have dem skåret ned, så de kan skyde op her i foråret og blive kraftige og friske at se på.

Men hvornår kan jeg tidligst beskære dem?
Jeg har læst et sted, at man kan beskære hyben hele året, og at man allerede kan gøre det nu (i januar), hvis man vil sikre at de får et langt og "udspringende" forår.
...Men kan det virkelig passe, at de kan beskæres her i vinterkulden?

På forhånd tak for hjælpen
Rikke

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2010 kl. 23.47

Du kan sagtens klippe dem ned nu eller vente foråret , hvor det varmere i vejret . Hyben er næsten ikke til at slå ihjel .

Nogle bruger det at de fjerne de tykke skud og lader de tynde stå . Men du kan sagten tage det hele .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. januar 2010 kl. 8.08

Hej Rikke Sørensen

Lige en tilføjelse:
Den allerkraftigste genvækst får du, hvis du skærer helt ned til jordoverfladen og ikke lade 5 - 20 cm gammelt skud sidde.
Hybenrosen har masser af sovende knopskud på den del af rodskuddene som ligger lige under jordoverfladen. Får de lov at bryde frem får du en vindstærk busk genopygget.

Hvis du i stedet for lader et stykke gammelt skud på for eksempel 20 cm være udgangspunkt for ny skuddannelse kan der ske det, at de nye friske skud bliver så kraftige og tunge (i regnrige perioder), at den gamle del bøjes ned mod jorden. Den samlede bevoksning kan altså være mere vindfølsom og få et "pjusket" udseende.

Hvis hybenrosestykket er lige rigeligt stort til beskærersaks, kan du uden problemer anvende en motoriseret buskrydder med en trebladet klinge - også selv om det ikke ser helt så "ordentligt" ud som hvis hvert enkelt skud beskæres med saks.

God arbejdslyst !

Med venlig hilsen fra
Lone

PS - Hvis du har brug for mere viden om Hybenrose kan du få den blandt andet fra en grundig rapport udgivet af Biologisk Institut, Københavns Universitet, Skov- og Landskab,
Københavns Universitet, samt Skov- og Naturstyrelsen.
Rapporten kan downloades fra denne webadresse:
www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/ invasivearter/Rose_workshop

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Sørensen, 13. januar 2010 kl. 10.34

Hej med Jer,
Tusind tak for begge besvarelser - som både var grundige og brugbare!
Jeg tror jeg går i gang så snart frosten har lagt sig lidt.
Det er et stort arbejde - jeg tror vi har mere end 100 m2 hyben :-) Pyyh ha...

/Rikke

Nyt svar til emnet »Hvornår bør hyben beskæres?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvornår bør hyben beskæres?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider