Forum

Ligusterhæk plantet i efteråret 2008

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Lisa Nielsen, 26. januar 2010 kl. 23.52

Vi har en ligusterhæk som er plantet i efteråret 2008, og da vi også har bygget nyt hus har jeg ikke bekymret mig om den før nu, hvilket måske er et fejltrin. Hækplanterne var 1,10 cm, da vi købte dem og de står nu som nogle tynde stængler med få sidegrene, og de er ikke vokset synderligt i højden. Jeg har læst mig til at feb-marts er et godt beskæringstidspunkt. Spørgsmålet er nu hvor meget jeg skal skære af toppen? Er det tale om en halvering af højden - eller må jeg slet ikke beskære toppen, men kun sideskuddene ? Er der ellers andet jeg kan gøre for at min hæk får de bedst vækstbetingelser ?
Mvh. den nyligt haveinteresserede

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. januar 2010 kl. 10.17

I skal ikke gøre noget nu, men til foråret kan i give en gang god gødning og hvis det er meget tørt vand .
En gammel grundregel er at man ikke beskærer en liguster før den har nået den højde som man ønsker.
Derefter kan man klippe og forme den som man ønsker.

Mvh. Svend Høst

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. januar 2010 kl. 11.43

Svend jeg er 100% enig med dig og jeg ved at hækken vil stå stærkere . Det er i øvrigt også det svar man vil finde i blandt fagfolk .
Men jeg har desværre læst mange steder at det anbefales at man klipper hækken ned i en 50 cms højde efter at man har plantet den, da mange erfare at hækken bliver bar de første år og at væksten kun kommer oppe i toppen af den.

Jeg mener at denne regel skal man se bort fra da man efter min mening svækker hækken og i et snevejr som dette vil en nedklippet hæk lide skade .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 29. januar 2010 kl. 18.52

tja.. jeg er så åbenbart en af dem der kunne finde på at sige at du kan klippe den ned til foråret når frosten er helt væk. Hvis hækken er meget tynd i det, vil man få en større forgrening ved at klippe den ned i 40-50 cm højde. -og det den så skyder den følgende sommer vil næsten opveje den højde man ville have fået ved ikke at klippe den.
Hvis det produkt man køber er af en god kvalitet og dermed velforgrenet vil det ikke være nødvendigt med den beskæring. Men hvis der kun er 2-3 grene fra bunden kunne jeg godt finde på at beskære til 40-50 cm om foråret. Er den lidt halvtynd kan man også beskære dele af planten, dvs lade 1 eller 2 høje toppe beholde højden og klippe resten til 50 cm. (dette går kun hvis planten ikke er højere end de der 110-120cm).
Men næsten lige meget hvad man gør..-klipper eller ikke, så skal hækken nok komme op. -dog synes jeg selv at en velforgrenet hæk helt fra bunden hurtigere ser pæn ud og har en bedre dækkevirkning.
Jeg ved ikke hvor mange km hæk jeg har plantet efterhånden, men de vigtigste betingelser for at få en hæk til at vokse hurtigt og blive flot, må være at de rigtige vækstbetingelser er til stede. Det vil sige en god jord der eventuelt er jordforbedret (hvis der har stået en gammel hæk før eller der har kørt tunge maskiner), vand, gødning og ikke for meget konkurrence fra græs og andre vækster.

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk plantet i efteråret 2008«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ligusterhæk plantet i efteråret 2008

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider